"Det känns bra att vara konstnär i Finland"
I en idyllisk villa i Fiskars bor konstnärsparet Ivan Kulvik och Deepa Panchamia. De två konstnärerna har tvingats genomlida en hel del innan de nu nått en lugn tillvaro som de båda är tillfreds med.
FISKARS – Jag trodde inte att man kunde leva så här.
Deepa Panchamia är textilkonstnär och ursprungligen från London. Hon flyttade till Fiskars efter att ha träffat snickaren och träkonstnären Ivan Kulvik.
– Deepa var en bjuden gäst på en utställning som jag var med och byggde, säger Kulvik.
Själv föddes han i Rom och flyttade till Karis med sin finländska mor när han var två år gammal. Intresset för snickeri var stort, och han utbildade sig till snickare först i Vasa och senare i Ekenäs. Paret träffades 2007, och 2008 flyttade han till London.
– Jag sökte jobb som snickare överallt i södra Finland, men fick inget jobb, så jag bestämde mig för att flytta till London för att pröva lyckan där, säger Ivan Kulvik.
Han hade planerat att bli i London permanent, vilket Deepa inte hade insett. Först efter att Kulvik varit i London i två veckor utan att visa tecken på att resa tillbaka gick det upp för henne att han planerade att bli där.
– För den som vill flytta till London rekommenderar jag att söka jobb innan flytten hellre än efter, säger Kulvik och skrattar.
En helt ny värld
Ivan Kulvik hade inte lättare med jobbsökningen i London heller, men fick till sist anställning på en sängfabrik.
– Det var verkligen ett tungt jobb. Minimiarbetstiden var 45 timmar i veckan, plus lunchpaus och en timmes resa till jobbet.
Efter fabriken lyckades Kulvik få bättre anställning på ett företag, men han kände att han började sakna Finland.
– Vi talade ganska länge om det, men jag tror att trots att jag besökt Finland flera gånger kändes det aldrig som ett alternativ för mig att flytta hit, säger Deepa Panchamia med ett leende.
2012 hände flytten via Fiskars Village Artisan in Residence, och plötsligt var rollerna ombytta.
– Det första året i Finland var ganska svårt för mig. Det var så totalt annorlunda från allt jag var van vid i London, men nu känner jag att jag lärt mig uppskatta Finland helt genuint, säger Panchamia.
– Jag skulle nog inte kunna flytta tillbaka till London, nu för tiden känns Helsingfors som en för hektisk storstad för min smak, skrattar hon.
Annorlunda konstscener
En av orsakerna till att Panchamia trivs så bra i Finland, förutom lugnet i Fiskars, är att hon tycker det finns en annan uppskattning för konst bland allmänheten.
– I London är det främst en elit som bryr sig om konst och design, medan det i Finland finns mer av en uppskattning också bland "vanligt folk".
Kulvik håller med. Han tror att det finns en kulturell orsak bakom de olika konstscenerna.
– I Finland handlar det mera om själva konsten i sig, medan det i London ibland känns som att det viktigaste är vem man känner eller vem som ligger bakom ett konstverk.
– Jag måste säga att jag helt enkelt känner mig bättre som konstnär i Finland än vad jag gjorde i London, säger Deepa Panchamia.
För tillfället har Kulvik en utställning i Helsingfors. För honom har tanken om utställningen varit den huvudsakliga drivkraften bakom hans vanliga arbete.
– Jag har alltid haft som mål att ha en utställning, vilket kanske verkar konstigt med tanke på mitt yrke. Som snickare är det nästan inte meningen att man ska ha utställningar.
Några verk av Panchamia finns också på utställningen. Paret hoppas en dag kunna skapa både konstverk och utställningar tillsammans.
Konstverk
Deepa Panchamias och Ivan Kulviks konstverk är ändå väldigt olika. Panchamias lätta tygkonstellationer står i ganska stark kontrast till Kulviks mer bastanta träkonstverk.
Panchamia visar upp några av sina verk. Trots att många av dem känns lätta och luftiga säger hon att hon vill åstadkomma en helt annan känsla.
– Jag vill skapa verk som är lika kraftiga som sten- eller träskulpturer trots tygets lätthet.
Färg har också alltid spelat en central roll i Panchamias verk. Hon visar upp en svart bärbar konstellation, som är ett undantag från hennes vanliga stil.
– Mest jobbar jag i vitt, eftersom jag fascineras av hur det blir delvis genomskinligt så man kan se hur skuggorna faller och hur tyget viker sig.
Ivan Kulvik jobbar däremot mera med trä som ett mer traditionellt material. Hans bakgrund och utbildning som snickare syns i att han skapar möbler, men med ett fokus på design som han känner att ofta saknas hos snickare.
– Mina torkställningar har till exempel varit populära eftersom det är nästan omöjligt att hitta snygga torkställningar någonstans. Tanken är att man ska våga lämna dem framme till och med när man får gäster.