Ministeriet backar om tågtrafiken
Kommunikationsministeriet har ångrat sitt beslut om att sluta köpa tågtrafik av VR. På många sträckor som skulle ha lagts ned fortsätter trafiken.
VR kommer att fortsätta bedriva ersättande trafik på sådana sträckor där den upphandlade spårtrafiken dras in i slutet av mars och där det inte finns några andra lösningar för fortsatt tågtrafik. Kommunikationsministeriet meddelade om arrangemangen med den ersättande trafiken i dag.
Det är följden av att den allmänna trafikplikten utvidgas för VR fram tills tågtrafiken öppnar för konkurrens. Målet är att det redan i vår ska finnas förutsättningar att öppna persontågstrafiken för konkurrens. Nya aktörer tuffar dock inte in på rälsarna förrän tidigast 2017.
För Västnyland innebär beslutet om utvidgad trafikplikt att VR sätter in ersättande trafik mellan Karis och Kyrkslätt då Y-tågen slutar trafikera. VR:s planeringschef för persontrafik Antti Tuominen säger att den ersättande trafiken sköts med en minibuss.
– Vi sätter in en anslutning till tre tåg till Helsingfors och till tre tåg från Helsingfors. Den ersättande anslutningstrafiken går på morgonen, mitt på dagen och på eftermiddagen.
Bussen kommer också att köra via Ingå. Tuominen säger att hållplatsen inte är fastslagen ännu.
– Troligen blir den i närheten av Ingå station. Det är möjligt att det kan bli en hållplats till.
Lösningen är tillfällig och gäller under tiden 27 mars till 10 december 2016.
För Ingå är ersättande trafik förstås bra, konstaterar fullmäktige Henrik Wickström (SFP).
– Arrangemanget gör det möjligt för pendlare att fortsätta använda kollektivtrafik, och det är positivt. Hur smidigt och snabbt det sist och slutligen blir återstår att se, säger Wickström.
Som han förstått saken ska systemet åtminstone bli så pass smidigt att man kan åka med en och samma biljett, först med minibussen och sedan vidare med ett anslutande tåg – eller omvänt.
Sjundeå betalar själv
För Sjundeå är beslutet bara en statlig välsignelse för det avtal som kommunen och Helsingforsregionens trafik (HRT) har slutit om fortsatt tågtrafik efter mars. Enligt avtalet fortsätter trafiken med Y-tåget men med något färre turer än hittills. Kommunikationsministeriets beslut betyder inte att staten är villig att stödja trafiken ekonomiskt.
– Nej, det får Sjundeå betala själv, säger överdirektör Mikael Nyberg på kommunikationsministeriet.
I Sjundeåfullmäktige behandlas avtalet i kväll med beslutsförslaget att kommunen ska ansöka om statsstöd för tågtrafiken. Nyberg vill inte spekulera om möjligheterna att staten beviljar ett sådant stöd.
– Det får vi undersöka sedan om det kommer en sådan ansökan, säger han.
Den ersättande trafiken till och från Ingå betalas av VR.
– Ingå höll på att mista både tåg- och busstrafiken, och det ansåg vi vara orimligt. Det måste finnas något arrangemang så att invånarna inte är helt beroende av personbilar, säger Nyberg.
– Avtalet mellan Sjundeå och HRT är en bra lösning och rätt förmånligt för kommunen. Det är också ett längre avtal än Ingå, det är i kraft till slutet av år 2017. Det är en mer hållbar lösning.
Sjundeåavtalet öppnar också upp för mera samarbete mellan Sjundeå och HRT, något som skulle koppla Sjundeå starkare till huvudstadsregionen.
Missnöjd politiker
SDP:s riksdagskvinna Maarit Feldt-Ranta är inte nöjd med sättet som regeringen och minister Anne Berner skött saken. Feldt-Ranta vill veta varför man inte fortsätter med Y-tåget fram tills persontågstrafiken öppnas för konkurrens.
– Det som minister Berner sysslar med är ofattbart. Det finns inga grunder för att inte låta Y-tåget som hundratals personer använder fortsätta. Y-tåget är livsviktigt för folk som pendlar till jobb och för studerande. Med det här beslutet underlättar inte Berner och regeringen vardagen för människorna på något sätt. I stället skjuter man bara osäkerheten på framtiden.
Med anledning av de senaste vändningarna i persontrafiken kallar Feldt-Ranta beslutsfattare och representanter för näringslivet till ett krismöte och tågtrafiken i Karis den 8 februari.
– Tågtrafiken är så viktig för människorna och näringslivet i regionen att vi måste reagera. Vi kan inte godkänna att restiden blir längre och servicenivån sjunker. Regeringen och den nyländska ministern Berner måste förklara för folket i regionen varför man sviker nylänningarna på detta vis, säger Feldt-Ranta.