Smycken designas med app
En guldsmed i Fiskars har valt att kombinera det traditionella hantverket med den senaste tekniken. Han tillverkar smycken som du och jag har designat på våra telefoner.
Mitt i Fiskars, i den byggnad som en gång var Finlands största ladugård, finns guldsmedsmästare Kristian Saarikorpi och hans smedja. Saarikorpi har satsat på teknologi från början, så 3D-skrivaren och CNC-svarven är inga nyanskaffningar. Men de två senaste åren har uppstartfenomenet gjort ett intrång i smedjan.
– Jag har länge funderat på hur en relativt okänd guldsmed ska kunna tävla med de stora företagen i branschen. Att kombinera modern teknik med högklassigt hantverk är ett sätt.
Som spinoff på det föddes Jevelo. Det är en app där vem som helst kan göra 3D-modeller av smycken som sedan tillverkas av Saarikorpi och hans guldsmedskollega Henri Ruut i Fiskars.
Testversionen av Jevelo såg dagens ljus i mars i fjol. Den kommersiella appen har funnits i Appstore i ett par månader.
– Men man kan säga att den varit försäljningsduglig sedan december, säger Jevelos vd Henri Nyström med ett förflutet i framgångssagan Varusteleka.
Gratis ladda ned
Man kan ladda ner appen gratis, än så länge bara till Ios men i mars också till Android.
– Det är ett måste för oss. Det potentiella kundunderlaget femdubblas i Finland när appen omfattar också Androidtelefoner, säger Saarikorpi.
I appen väljer man ett befintligt foto från kamerans galleri eller tar ett nytt. Sedan väljer man hur smycket ska se ut i övrigt. Smycket kan vara fyrkantigt, runt eller ovalt, graverat eller genomskuret.
När man godkänner sin design och köper smycket kommer filen till guldsmederna på Jevelo.
– Vi kollar att smycket går att tillverka såsom kunden önskar och att designen inte kränker någons rättigheter.
Silversmyckena skrivs ut tredimensionellt i vax och gjuts hos företaget K. Raiskinen i Kyrkslätt.
– De investerade 100 000 euro i en 3D-printer vilket var en lyckospark för oss. Men vi kommer antagligen att investera i en egen skrivare om försäljningen tar fart.
Stålsmyckena skrivs ut direkt av ett företag i Lahtis. Sedan landar de oslipade smyckena i smedjan i Fiskars där de finslipas av Saarikorpi och Ruut.
Det som kommer ur skrivarna är med andra ord inte färdiga produkter. Det är riktiga guldsmeder som gör smyckena högklassiga.
– När kunden öppnar brevet med smycket ska han eller hon överraskas positivt av kvaliteten på hantverket, säger Nyström.
Ett stålsmycke kostar 65 euro och ett silversmycke 95 euro. Vill man ha en kedja till smycket kostar det 15 euro extra. Därtill kommer fraktkostnaderna.
– För tillfället kan vi leverera en färdig produkt varthelst i världen inom en vecka. Men den officiella leveranstiden är två till tre veckor.
Halsband bara början
Man satsar på halssmycken till att börja med men tanken är att bredda sortimentet efter hand.
– Möjligheterna är oändliga. Vi skulle kunna tillverka allt från brunnslock till manschettknappar enligt samma princip.
Appen fungerar väldigt bra också om man först tecknar ett motiv på ett papper som man sedan tar en bild av. Det är ett bra sätt för till exempel konstnärer, grafiker och tatuerare att utvidga sitt revir.
Saarikorpi är övertygad om att också proffs kan ha nytta av den teknik som finns i Jevelo.
– Nyligen skulle en kollega till mig ha behövt appen för att göra en 3D-modell av ett smycke. Den aspekten fascinerar mig. Vi får se när vi har resurser att utveckla den sidan. Nu fokuserar vi på vanliga konsumenter.
Jevelo kommer också att introduceras som nätbutik. Där kan man inte designa egna smycken, däremot köpa smycken som andra Jeveloanvändare har designat.
– Om någon köper ett smycke du har designat betalar vi ett arvode på 5 euro för det. Vem som helst kan med andra ord designa och sälja smycken med hjälp av Jevelos tjänster.
Det hundratal smycken som hittills blivit till och sålts genom Jevelo berättar i mångt och mycket vad det handlar om. Bland motiven finns ultraljudsbilder, selfies, små fotavtryck, förälskade par ...
– Alla har telefonen full med jättefina bilder. Det här är ett sätt att göra någonting fysiskt av de käraste stunderna. Någon friade med ett smycke som beställdes av oss. Jevelo bygger på våra känslor. Varje smycke är unikt och betyder något bara för den eller dem som smycket riktar sig till.
Ekologisk process
På Jevelo lyfter man gärna fram det faktum att man bara tillverkar på beställning.
– Det är inte så att vi gör tusen smycken på måfå och hoppas att någon vill köpa dem. Vi gör inte ett enda smycke i onödan.
Av silversmyckena är 80 procent av materialet återvunnet. När man i sinom tid börjar tillverka smycken i guld är andelen återvunnet material 100 procent. Det är med andra ord en rätt ekologisk process.
– I den gamla världen skulle dessa göras i Kina med alla de etiska och kvalitetsmässiga problem det skulle medföra. Men tack vare dagens teknik kan två personer göra en hel hög med smycken på en dag.
Vilken roll kommer Fiskars att ha som Jevelos hemort?
– Man har jobbat med metall i Fiskars sedan 1600-talet. Så nog känns det fint att ta den traditionen med sig in i den moderna världen. Men vi kommer inte att använda Fiskars i vår marknadsföring. Fiskars är mer som en tilläggskrydda för den som vill gå in på djupet, säger Saarikorpi.
Världen är målet
Målet är att efterfrågan ska bli så stor att man kan starta upp produktion på annat håll, i USA, till exempel.
Inom några veckor kommer man att installera en ny produktionslinje som bland annat möjliggör effektivare slipning av medaljongerna.
– Vi kommer att kunna tillverka några hundra smycken per dag i bästa fall. Som guldsmed är det nog ett mentalt hinder att göra många smycken snabbt i stället för få smycken långsamt.Men tekniken kommer att förändra det traditionella guldsmidet. Om tjugo år kommer bara 10 procent av oss att finnas kvar. Det här verkar man inte vilja inse – varken i branschen eller i utbildningen.
I dag har Jevelo mellan 25 000 och 30 000 registrerade användare, de flesta i Storbritannien och Norden. Men världen är målet – ett land åt gången.
– Den viktigaste uppgiften just nu är att få ut appen till massorna. Jag kommer att åka till New York inom kort för att göra Jevelo känt på andra sidan Atlanten. Vi ska göra global business av det här. Vi har stora förväntningar på USA, säger Nyström.
Man ser också stor potential i Kina och i arabvärlden där symbolik är viktigt. Som ambitiösa guldsmeder ser Saarikorpi och Roth också fram emot etablering i Sydeuropa och Latinamerika där man har ett rikare formspråk än i Norden.