Prinsessan leker

Plats: Sjundeå kyrka
Tidpunkt: Lördag 21.11.2015 kl. 16
Medverkande: Tuuli Lindeberg, sopran, Jean-Philippe Lambert, elektronik, Defunensemblen

Nyckelord för årets Lux Musicae-festival var ny och gammal musik, utbildning och att göra året 2015 till en rik kulturoas i hela västra Nyland.

Det är ingen blygsam musikfestival som föreningen Musik i Sjundeå ordnar. I år sträckte sig programmet över sex dagar. Under lördagens eftermiddagskonsert i Sjundeå kyrka uruppfördes två musikverk!

Inför konserten presenterades det nyskrivna verkat Prinsessan leker. Musikfestivalens konstnärliga ledare Kimmo Hakola intervjuade diktförfattaren Eira Stenberg och kompositören Aki Ito om bakgrunden till att kompositionen kom till. De båda upphovskvinnorna träffades 2011 då de samtidigt tillbringade några vintermånader som stipendiater i Koneen säätiös residens Saari.

Den japanskfödda Ito tog del av Stenbergs dikter som översatts till franska. I dikten Prinsessan leker fascinerades Ito av budskapet i texten, som uttrycker både kvinnans passion och barndomens oskuldsfullhet. Stenberg har hittat inspiration till sin dikt både i sagan om prinsessan som tappade bort sin gyllene boll och möter grodan, och i den grekiska mytologin.

Spännande verk

Den japanskfödda kompositören Aki Ito har studerat musik i Paris och beslöt att komponera Prinsessan leker för den finländska gruppen Defunensemblen. Gruppen, som grundats 2009 satsar på att spela nymusik, främst elektroakustisk, hade Ito kommit i kontakt med via musikervänner i Paris. Defunensemblen består av några av Finlands ledande musiker; Hanna Kinnunen på flöjt, Mikko Raasakka på klarinett, Lily-Marlene Puusepp på harpa, Markus Hohti på cello, Emil Holmström, piano och Timo Kurkikangas och Anders Pohjola skötte det elektroniska. Ensemblens konstnärliga ledare är Sami Klemola.

Som inledning i lördagens konsert spelade Hanna Kinnunen ett verk för elförstärkt basflöjt; Atem-Lied (andningssång) av Toshio Hosokawa. Det var ett spännande verk som bestod av tre korta satser där blåsljud, fladdrande tungteknik, klaffarnas klapprande och övertoner bjöd på en fascinerande ljudupplevelse. Man kunde t.o.m. höra tvåstämmighet då den skickliga flöjtisten både spelade och sjöng samtidigt. Om jag inte hade sett att hon vände notblad hade jag nästan trott att hon improviserade.

Vacker inramning

Konsertens första uruppförande var komponerat av oboisten och kompositören Riikka Talvitie. Export Finland II är komponerat för flöjt, klarinett, cello och elektronik. Det var ett intressant verk, där flöjten och klarinetten i ett lekfullt samspel under cellons rytmiska uttryck fick förstärkning i elektronik.

Ibland var tonspråket atonalt, ibland harmoniskt mollklingande för att plötsligt låta skärande vasst och disharmoniskt. Det blev en spännande musikalisk upplevelse där kompositören vävt in många finska folklåtar, bland andra Säkkijärven polka, Pii, pii pikkuinen lintu och Kolme varista.

Sedan följde det andra uruppförandet Prinsessan leker skrivet för sopran, fem musiker och ett elektroniskt ljudlandskap. Verket inleddes effektfullt med sopranen Tuuli Lindebergs suggestivt och rytmiskt viskande ordet boll på engelska, franska och finska. Hela den trettio minuter långa kompositionen framfördes omväxlande på de tre språken genom Lindebergs förträffliga utförande i form av deklamation, talsång och tonalsång.

Jean-Philippe Lambert skötte det elektroniska uttrycket och Defunensemblen spelade fängslande expressivt. Det var ett intressant musikverk vars mångfasetterade uttryck avslutades med en känslofull tystnad som trollband publiken en god stund innan applåderna tog vid.

Till sist vill jag också ge en eloge för den estetiskt vackra bakgrunden med levande ljus som omslöt musiken i Sjundeå vackra kyrka. I Lux Musicae får novembermörkret en skimrande inramning.