Kommuner vill inte ha mobilstrategi
I de flesta kommuner i trakten finns inga gemensamma regelverk kring elevers användning av mobiltelefoner i skolan.
I Hangö finns inget gemensamt regelverk för elevernas telefonanvändning. Eftersom det inte har funnits något behov av en gemensam plan gör skolorna upp de riktlinjer som de själv önskar. Enligt Hangös bildningschef Karl-Erik Gustafsson har det inte heller uppstått någon diskussion kring när det ska vara tillåtet för elever att använda sin mobiltelefon.
– Eftersom många telefoner nu fungerar på samma vis som pekplattor så kan det hända att en del skolor föredrar att använda dem i undervisningen. Men det är mina spekulationer, säger Gustafsson.
Han berättar att det för några år sedan behandlades en motion i bildningsnämnden som gällde mobiltelefoner i skolan. I motionen ville man att eleverna inte ska använda mobiltelefoner eftersom man ansåg att de kan ge ifrån sig strålning.
– På det svarade vi att det inte finns någon forskning som stöder det. Men något annat om elevernas mobiltelefoner har vi inte diskuterat, säger Karl-Erik Gustafsson.
Telefoner används i undervisningen
Inte heller i Raseborg eller Kyrkslätt finns några gemensamma bestämmelser om elevernas mobiltelefoner. Däremot har man tagit ställning till användningen av telefoner och pekplattor i undervisningen. Enligt Raseborgs bildningschef Robert Nyman noteras mobilanvändningen i skolan i gemensamma ordningsregler som har godkänts av bildningsnämnden.
– Där står det att mobiltelefoner och annan elektronisk utrustning används i enlighet med de anvisningar som ges i skolan, säger Nyman.
Raseborg har även en strategi om informations- och kommunikationsteknik (IKT) i vilken lärarna uppmuntras att utveckla sina IKT-kunskaper. I strategin uppmuntras lärarna också att ta in elevernas egen elektronik i undervisningen. Hittills har man inte haft något behov av några fler gemensamma riktlinjer om mobiltelefoner i skolan.
– Jag vet att frågan är aktuell nu, och vi kommer säkert snart att diskutera frågan, säger Robert Nyman.
Jämlikhet i klassrum viktigt
Kyrkslätts bildningsnämn har nyligen godkänt en ny IKT-strategi. Även i den tar man ställning till användningen av mobiltelefoner i undervisningen.
– Vi har diskuterat att mobiltelefoner och pekplattor får användas, men att det inte får innebära att undervisningen blir ojämlik, säger Mikael Flemmich, chef för den svenskspråkiga dagvården och utbildningen.
I praktiken innebär det att när elevernas egen utrustning används i undervisningen lånar skolan ut pekplattor eller datorer till elever som inte har tillgång till en egen telefon eller liknande.
– Någon mer specifik gemensamt regelverk har vi inte sett behov av, säger Mikael Flemmich.
Eleverna ska ta ansvar
Merja Olkinuora, som är bildningschef i Ingå, är inne på samma linje som de andra bildningscheferna.
– Vi har inga gemensamma riktlinjer. Jag vill inte reparera något som inte är sönder. Finns det inga svårigheter så vill jag inte skapa regelverk, säger Olkinuora.
Olkinuora delar in elevernas mobiltelefonanvändning i skolorna i tre delar. Den ena delen är att de kan använda dem för att få kunskap och även lära sig om vilka källor som är tillförlitliga. Den andra är att man måste förebygga mobbning, och den sista delen är att de behöver ha digitala kompetenser i dagens läge.
– Det är ofta vuxna som vill ha riktlinjer. Men man bör också samtala och ta upp de här problemformuleringarna i skolorna och fundera med eleverna. Man måste lära barnen att det finns frihet och ansvar. Mobiltelefoner är inte av ondo eller godo, det beror på vad man använder dem till, säger Merja Olkinuora.