Allt mer fastnar på film i Raseborg
Det började med en blodig kortfilm och spökjakt. Med musikvideor har New Land Pictures (NLP) tagit steget vidare.
Astralion, Clarissa, Emilia Ekström, Kim Kronman, Paul Oxley´s Unit och Remix hör till de artister som NLP gjort musikvideor till de senaste två åren.
Filmteamet består av en grupp unga vuxna män från Karis och Ekenäs: Mats Malm, Christopher Marins, Peter Lundström, Christian Lindqvist, Sebastian Sjöblom och anonyma mannen med artistnamnet Ricky von Reven.
Firman grundades 2009 och ett år senare var det premiär för kortfilmen Mardröm.
Det som började som lek för ett kompisgäng har blivit allt mer som ett jobb.
– Det blir mycket veckoslutsjobb, vanligtvis två veckoslut filmning för en musikvideo. Sedan drar editeringen alltid ut på tiden då många av oss gör det här vid sidan av ett annat jobb, säger Mats Malm.
Samarbete är styrka
Han hör till de i teamet som också är aktiva inom Ekenäs TV - deras viktigaste samarbetspart.
Någon konkurrens finns egentligen inte i regionen, endast samarbete. Malm säger att alla hjälper alla med att filma.
Sjöbloms ljus- och ljudtekniksfirma Bitoz är förstås också till stor hjälp. Emilia Ekströms Riko minut ehjäksi, Clarissa och Josh Standings Top of the World och Astralions två videor har scener som filmats på Tryckeriteatern i Karis med Bitoz teknik.
NLP jobbar organiserat, men ändå inte helt som ett vanligt professionellt filmteam. Arbetsfördelningen är inte alls lika snäv. Det är främst Lundström och Marins som regisserar och editerar. Men varje arbete börjar med att alla slår sig ner och ventilerar idéer och planerar. Och i praktiken gör alla lite av allt.
Det ska vara svårt
Christopher Marins tycker filmandet är mest givande då det är svårt.
– Det är roligt om man gör det som en utmaning. Då vi filmade allt till Emilia Ekströms video utomhus fick vi bryta tagningar och ställa om kameran många gånger, men slutresultatet blev bra, säger Marins.
Under de inspelningarna blev de också bortjagade av en markägare trots att de bett om lov. I övrigt är de förtegna om anekdoter från inspelningarna.
Malm lyfter ändå fram Remix video. Att filma under en vanlig krogkväll i Björneborg, med berusade festprissar i huset, medförde en hel del utmaningar.
Vad behövs för att skapa bra film?
– Kamera, ljus, mycket tålamod och bra samarbete. Det beror förstås på produkten hurdan teknik man behöver, men speciellt tålamod är alltid viktigt. Med en bra kamera, stativ och ljus kommer du långt bara du har en bra dator med rätt program för editering.
Arbetet är ofta mer krävande än folk tror.
– Det finns kostnader som inte syns. Det är mycket jobb bakom en musikvideo, transporter, utrustning och framför allt mycket tid, säger Malm.
Spökjakten fortsätter
I serien Chasing the dead uppsöker de – i en lite annan konstellation – hemsökta ställen, som till exempel Svartå slott. Avsnitten är en halv timme långa och arbetskrävande att producera. Redan materialet från de sex kameror som filmar en hel natt tar sin tid att gå igenom.
En del oförklarliga och konstiga ljud och ljus har fastnat på film, men spökjägarna är fortsättningsvis skeptiska. Två nya delar i serien är på väg, men de vågar inte lova när.
– Chasing the dead har inte visats på tv men två tv-program har intervjuat oss om saken. Jag tror här finns potential, säger Malm.
Vad har du för framtidsvision med New Land Pictures?
– Jag tar det som det kommer utan stress. Jag tror att de flesta av oss skulle vilja satsa hundra procent av arbetstiden på det här.