Grekiskt ljus till Ekenäs
Vad är det som skiljer den grekiska skärgården från den finländska? Konstnären Erik Salvesen utforskar genom sitt måleri.
En fläkt av saltvatten och himmel strömmar emot. Konstnären Erik Salvesen har tillbringat en hel del tid på den grekiska ön Leros under åren 2013-2014. Resultatet är en balanserad utställning som består av ett trettiotal tavlor, varav tolv är stora. De flesta är oljemålningar på grunderad kartong. Samtliga är inramade och arrangerade till en mycket tilltalande och vilsam helhet i två rum.
Den som vistats i Medelhavstrakterna, nära Egeiska havet känner igen stämningen och atmosfären. För den som är mera välbekant med den finländska skärgården är det inte omöjligt att associationerna går i den riktningen. Det är inte en feltolkning. Konstnären har erfarenhet av bägge landskapen och att definiera tavlorna tillhörande det ena eller det andra är enligt honom själv inte nödvändigt.
Djup och salt
För den här utställningen har Erik Salvesen specifikt velat utforska vad som skiljer den grekiska och den finländska skärgården från varandra.
- Det finns oerhörda fysiologiska skillnader. Vår skärgård är platt, medan den grekiska är mer arkaiskt dramatisk och ur geografins synvinkel mer tacksam att måla.
En annan skillnad som påverkar måleriet är skillnaden mellan vårt bräckta mossgröna hav som är relativt grunt, och det betydligt blåare salta havet som med sina gigantiska djup fångar ljus på ett annat sätt.
Det grekiska ljuset är en tillgång, men lika mycket en utmaning för den som målar.
- Det är nästan för ljust och man är oftast hänvisad till att måla inne, säger Erik Salvesen.
Det finns också andra praktiska saker som kan te sig utmanande. Till dem hör svårigheterna att få oljefärger genom tullen, små flugor och sandmoln som fläckar målarduken och insekter som vill åt mineralerna i färgerna.
Grekland i all ära. Erik Salvesen understryker att han inte har som ambition att avbilda naturalistiska landskap. Det handlar mera om ett skissartat och passivt sätt att iaktta landskap. Att fånga sinnesbilder, atmosfärer, och sedan fästa det som blir kvar på målarduken. Betraktaren får vid behov platsbestämma dem enligt eget tycke.
Fångar landskap
Tavlorna känns svala och avskalade. Färgskalan går i huvudsak i blått, men även olika variationer av orange förekommer. Det här är inte de gnistrande expressiva blåturkosa uttrycket som man vanligen förknippar med glassiga fotografier från Medelhavet.
Här gestaltas det mjuka pastellfärgade diset och det milda ljuset som också finns i Medelhavsländerna, speciellt vintertid, det ljus som tidvis kan påminna om vårt nordiska sommarljus.
Tavlorna saknar namn, det är ett medvetet drag för att inte styra in betraktarens tankar på ett visst landskap. Bilderna förmedlar öppenhet och tankens fria flykt. Några har mer monumentala drag, som gestaltas i form av solitära klippformationer.
Utställt på Leros
En del av tavlorna, cirka ett tiotal ställdes i september ut på Leros i en skola i Lakki. Det skedde i samband med Göran Schildts seglingsregatta och lockade ett antal intresserade öbor till platsen. Gästboken fylldes av kommentarer, några antydde att konstnären lyckats fånga den grekiska själen. Hurdan den är kan man sia över. När det gäller Grekland som nation, är den som Erik Salvesen understryker, inte en nation som genom måleriet lämnat bestående spår i historien, åtminstone inte om man jämför med andra stora konstnationer i Sydeuropa.
Utställningen går under benämningen Reflections.
- Jag är intresserad av fysiska speglingar mot vattnet och vad som sker med dubbelbilden, säger Erik Salvesen.
Utställningen pågår på Villa Schildt i Ekenäs under tiden 2.11- 23.11. Ons-tors kl. 13-16 och lör-sön kl. 12-16. Därefter är utställningen öppen enligt överenskommelse fram till den 5.1.2015.