Rösten blev hans instrument
Violin, piano och rösten. De är Peter Achréns instrument.Nyligen har han gett ut samlingen September Songs - i en ganska ovanlig genre.
- Yrke: violinist, sångare
- Studerat: fiol, piano och sång vid Sibeliusakademin samt sångpedagogik vid Metropolia
- Ålder: 45 år
- Uppvuxen i Hangö, bosatt i Helsingfors, sommarställe i Tenala
- Till familjen hör fru och tre barn
Utsökt engelska som är välartikulerad och vacker präglar skivan September Songs.
Den präglas också av Peter Ahréns djupa och fylliga baryton i nio sånger som ackompanjeras av Henrik Wikström på piano.
Genren är inte helt vanlig i vårt land: klassiska sånger.
Men ändå handlar det inte om klassisk musik i vanlig bemärkelse utan om sånger ur en lättare genre tolkade av Achrén som har en klassiskt skolad röst. Till familjen hör fru och tre barn
Bland sångerna kan nämnas Beatleskända The Fool on the Hill och Blackbird, men också The Windmills of your Mind av franska kompositören Michel Legrand som bland annat Dusty Springfield har gjort känd.
Flera av sångerna är sådana som framförts i flera olika versioner av kända och mindre kända musiker runtom i världen, i allt från jazziga tolkningar till musikalversioner.
I Achréns tolkning är sångerna finstämda och behagliga - man lyssnar gärna på dem om och om igen. Samlingen förmedlar sköna nyanser av mörkblå melankoli och djup glädje.
– Skivan är inte så lång. Jag ville inte ha med så mycket utan ställde i stället högre krav på vad jag tyckte var bra, säger Achrén.
Musikaliskt rika
– Hos oss är en samling av det här slaget ovanlig, säger han och berättar att projektet började som ett infall, en idé.
Under några månaders tid letade han upp lämpliga sånger som passade stilen men samtidigt var musikaliskt rika till innehållet.
– Sättet att sjunga är annorlunda än med en klassisk repertoar. Jag kände mig friare.
Projektet avvek också på andra sätt från de sånguppdrag på en scen han vanligen har.
– Bara det att sjunga i en studio med en mikrofon fem centimeter från munnen!
Det är första skivan Peter Achrén gett ut. Några omedelbara planer på att göra flera inspelningar har han inte, men utesluter ingenting. Han har inte heller hunnit marknadsföra repertoaren i September Songs särskilt mycket, men skivan finns på nätet och kan i princip upptäckas av vem som helst.
Problemet är att det finns så oerhört mycket material på nätet att endast en liten bråkdel kommer fram. Också god musik drunknar i mängden.
Många scener
September Songs förstärker intrycket av Peter Achrén som en mycket mångsidig musiker med många strängar på sin lyra.
Han har framträtt som solist i oratorier av Bach, Händel, Mozart och Puccini runtom i Finland, men också på Svenska Teaterns scen där han medverkat i uppsättningar som Chaplin och Kristina från Duvemåla.
Just nu är föreställningen Esplanaden på Svenska Teatern aktuell.
– Där spelar jag violin och piano, jag sjunger inte.
Piano, violin
Pianot och violinen var de första instrumenten när Peter Achrén började spela som barn hemma i Hangö där han är uppvuxen - en stad han numera har kontakt med endast genom besöken hos sin far Bengt Achrén som i Västnyland är känd bland annat ur dragspelssammanhang.
När småstadens musiklärarresurser inte längre räckte till, skjutsades han och systern till det som i dag heter Kungsvägens musikinstitut.
Violin och piano blev också instrumenten han studerade vid Sibeliusakademin. Senare kom sången in i bilden.
– Jag var över 20 år när jag tog mina första sånglektioner, men närmare 30 när gnistan tändes på nytt och jag började sjunga på allvar. Inspirationen kom från lärarna.
Numera är rösten hans främsta instrument. Han har utbildat sig till operasångare - med goda lärare som Petri Lindroos och Jaakko Ryhänen - och har uppträtt både med operakören och som solist.
För att ytterligare bredda den musikaliska behörigheten utbildade han sig också till sångpedagog i Metropolia.
Artistliv
Med sina olikartade engagemang lever han med andra ord den pusslande artistens liv.
Arbets- och familjepusslet blir inte mindre utmanande av att också hans partner är artist, skådespelaren Maria Sid, och det finns tre barn i familjen.
– Det kan vara ganska utmanande ibland.
Som person förefaller han vara den som snarare underdriver än överdriver. Han saknar det extroverta drag som präglar många artister och medger utan omsvep att han inte är den som hela tiden vill uppträda.
I kombination med stark självkritik innebär det att tröskeln för uppträdanden till och kan bli onödigt hög.
– Jag har ambitionen att när jag gör något, vill jag att det är bra, men det är klart att uppträdanden också är en del av processen där det man tränar slipas fram. Man måste alltså övervinna sina inre motstånd. Annars finns risken att aldrig känna sig helt färdig för uppträdanden.
– När man går in i musikens värld vill man hela tiden göra allting bättre och bättre, och få åhörarna med på samma våglängd.
Vårda rösten
En tränad sångröst är ett organiskt instrument som bör vårdas. Det innebär bland annat rätt sångteknik så att rösten inte belastas.
– Man måste försöka känna sina gränser. Ingen lyckas med det i varje situation, men man måste göra det så bra som möjligt. Och också sköta om sig själv i övrigt. Om man lever ett slitsamt liv märks det rösten.
Peter Achrén tycker att allmänheten i så stor omfattning möter musik som ett slags slit-och-släng-vara eller trivialiserad pausunderhållning att det tär på förståelsen.
Den klassiska musiken rullar på i sin egen värld, men merparten av de unga växer upp med skvalmusik. Musiklivet är strängt uppdelat.
– Jag önskar det fanns mera gränsöverskridande verksamheter och mötesplatser, till exempel flere kanaler där man framförde också annan musik än det lättaste lätta.