Den ständiga jakten efter lycka
De flesta känner till Odyssén – men hur är det med Jason och argonauterna? Eller att Jasons resa de facto ligger som grund för Odyssén? Eller de bägge myternas koppling till Göran Schildt?
Årets sommarutställning i Villa Schildt i Ekenäs tar besökaren på en resa i Jasons och skeppet Argos kölvatten, en seglats som Göran Schildt och hans unga fästmö Christine gjorde sommaren 1963.
Resan, parets första tillsammans, går med Daphne från ön Spetses i Grekland via sagohjälten Jasons hemort Iolkos och ön Lemnos genom Bosporen ut på Svarta havet, med en avstickare längs Donau och hela vägen tillbaka till den grekiska övärlden.
Resan är väl dokumenterad i både stillbilder och film och även i skrift i boken Gyllene skinnet från år 1964.
Tre skikt
Allt detta och några dimensioner till finns med på utställningen som Jennifer Dahlbäck och Magnus Lindberg tillsammans byggt upp i den Schildtska villan.
– Utställningen består av tre berättelser, av tre skikt, berättar Jennifer Dahlbäck.
Dels finns här den bulgariska konstnären Velina Grebenskas (intervju här intill) mytologiskt inspirerade oljemålningar som tolkar legenden om Jason och halvgudarna. De gav sig ut för att leta upp ett gyllene skinn som skulle ge Jason en tron och ett kungadöme som han hade berövats.
Dels finns här svartvita fotografier från resan och utdrag ur Gyllene skinnet samt förstoringar av sjökort som användes under seglatsen. Vi får genom bilderna möta Göran Schildts vän Roberto Sambonet och Annuska. Vi möter också Anton och Violeta, två bulgariska studenter, samt guiden Nina Constantina. Med på en del av resan var dessutom ambassadörsparet Elisabeth och Mario de Mello.
Alla, inklusive Christine och Göran Schildt, skämtsamt kallade daphnenauter med anspelning på Jasons argonauter.
Därtill, som det tredje skiktet, visas ett videoverk av Karisbördiga videkonstnären Petra Lindholm och en av henne redigerad film baserad på Göran Schildts eget filmmaterial.
– Vi har haft tankar på en Svarta havs-utställning här sedan 2010 och i fjol somras då jag började läsa Gyllene skinnet kom jag till jag ville ha ytterligare en dimension, en modern tolkning, med på utställningen, säger Jennifer Dahlbäck.
Suggestiva toner
Petra Lindholm säger att hon blev glad över att bli tillfrågad.
– Det blev en spännande resa för mig. Jag är tacksam över att ha fått läsa loggboken. Texten i Göran Schildts böcker är ganska torr, men i loggboken är den annorlunda, rentav rolig, säger hon.
Petra Lindholms dokumentärfilm, ett videoverk på ungefär fyra minuter som snurrar på i ett av rummen i villan, ger onekligen en dimension till.
Musiken är nästan hypnotiserande, fantasieggande, fyller villan. Musik som färdas över hav, som genom dimma.
– Den är ganska suggestiv, säger Magnus Lindberg.
Musiken bär Petra Lindholms signatur. Hon börjar ha en hel del musiksnuttar på lager nu efter alla sina videoverk, konstaterar hon.
– Jag har en tanke att jag ska ge ut min musik på skiva.
Den eviga jakten
Som en röd tråd utställningen igenom tas besökaren med i jakten på det gyllene skinnet. En jakt som tolkats som människans strävan efter att finna lycka och sin plats här i världen.
– Vi är ju på jakt efter lycka, ständigt. Det är en grundläggande längtan vi har, säger Jennifer Dahlbäck.
- Jakten på det gyllene skrinet
- Öppet: tisdag–söndag klockan 11–17, stängt under midsommar