Här får det vilda barnet synas
– Vilket härlig jobb jag har. Så tänkte Efti Papadopoulou Georlin en dag när hon satt i hettan vid en grekisk kyrkomur och målade ikoner.
Det vilar en sällsam frid över Efti Papadopoulou Georlin. Den grekiskt födda ikonmålaren har kommit från Stockholm där hon är bosatt för att ställa ut tjugofem ikoner i Ekenäs kyrka. På avstånd ser ikonerna påfallande små ut i det stora kyrkorummet. Många av dem är faktiskt målade med tanke på privata hem och inte stora katedraler.
Året 1994 var Efti Papadopoulou Georlin på ett tredagars besök i ett Meteora-kloster i Grekland. Trots att hon växt upp med olika former av bilder och med ikoner som en naturlig del av hennes svenska vardag, väcktes nu ett nytt intresse för ikonmåleri när hon i klostret mötte en ikonmålare.
– I Sverige betraktas ikonmåleriet ofta som något annorlunda. I Grekland är det yrke bland många andra. Det spelar heller ingen roll om du är kvinna eller man, säger Efti Papadopoulou Georlin.
Det nyfödda intresset ledde henne in på olika kortare utbildningar i Grekland men också i Valamo kloster. I dag livnär hon sig på sysslan, även om hon utför en del ideellt arbete i Grekland där hon har sina rötter.
– I Sverige finns det inga ikonskolor alls, säger hon.
Det vilda barnet
Ikonerna som hänger på väggarna skiljer sig något från dem man är van att se. De känns mer tillgängliga och förmänskligade, mindre karikerade. Bland dem finns en rund variant där underlaget härstammar från en klocka. Ärkeängeln Gabriel är målad på en planka drivved. Får man göra så? Finns det inga regler man måste hålla sig till. Svaret är ja och nej.
– Det finns ofta en urbild eller förlaga att följa. Om den färdiga ikonen följer bibeltexten så är det också bra. Ingen gör ett helgon som ler eller skrattar, men det behöver inte alltid titta rakt mot betraktaren som många tror. Man kan ta ut svängarna lite om man håller sig inom kanon, säger Efti Papadopoulou Georlin.
Själv har hon en förkärlek för motivet med Gudsmodern och barnet. Ett motiv vars betydelse förstärktes när hon själv blev mamma. Efti Papadopoulou Georlin pekar på en ikon där ett barn framträder med lite förvriden kropp. Moderns varma ömma omsorg är inbakad i hela atmosfären.
– Det där är Maria med det vilda barnet, det finns något busigt över honom, säger hon.
På en annan plats hänger Den Helige Nicholaos, målad på en gammal bricka. Underlaget behöver inte alltid vara av trä, också här är det tillåtet att ta ut svängarna.
– I Grekland utvecklas ikonmåleriet hela tiden. Det är tillåtet att måla ikoner på olika underlag man hittar i närmiljön. Det kan vara till exempel ett gammalt träkar. Det här är inget man bara hittar i souvenirbutiker utan så som man målar ikoner i klostren. Jag tycker om den friheten som finns i Grekland.
Drömmen uppfylldes
Efti Papadopoulou Georlins kärlek till landet är tydlig. Där har hon starka band och djupa rötter. I Pelion, ett bergsområde vid havet mittemellan Aten och Thessaloniki målar hon allra helst sina ikoner.
– Det känns av någon underlig anledning mera äkta när jag sitter och målar i Grekland.
Hon återger en upplevelse när hon i 35 graders värme satt och målade en ikon på en gammal kyrkomur. Människorna som flanerade förbi kom fram med olika gåvor i form av frukter, olivoljor, fetaostar.
– Det mesta jag gör där nere donerar jag. Det är inte så vanligt. Många ville komma fram och visa sin tacksamhet. Där infann sig en känsla som inte går att förklara. Och jag tänkte: vilket fantastiskt jobb jag har. Jag hade länge haft en dröm om att få måla i en kyrka i Grekland.
Drömmen går inte i uppfyllelse för alla. Efti Papadopoulou Georlin medger att i Grekland är konkurrensen stor för dem som vill livnära sig på sysslan. Själv har hon lycktas skapa en egen stil där hon förenar de grekiska mer det ryska ikonmåleriet hon närmat sig via Valamo.
Det finns för övrigt en skillnad mellan dessa länders sätt att måla ikoner.
– De grekiska ikonerna är betydligt ljusare.
Relation till ikonen
Under de senaste tio åren har Efti Papadopoulou Georlin hunnit måla uppskattningsvis tusen ikoner. Var och en kräver minst en veckas arbete. Att förbereda plattan (underlaget) för ikonen är ytterst tidskrävande. Efti suckar lite när hon blir ombedd att beskriva den processen. Den är lång och kräver många arbetsmoment. Benlim, kritpulver, kanske tio till femton lager, så lakanstyg, slipning av plattan så den blir marmorlik, guldet som skall penslas på.
Händer det att man får en särskild relation till en ikon man målar?
– När det börjar bli ett yrke så suddas det hela ut lite grann. När man målar ett helgon för kanske tjugonde gången är det kanske inte samma sak längre, säger Efti Papadopoulou Georlin.
Yrke eller kallelse?
– För mig är det heliga bilder men också heliga konstverk.
Hon funderar en stund.
– Det är nog ändå en kallelse. Jag tror att även om jag inte hittat ikonmåleriet just i klostret i Grekland, hade jag ändå sysslat med det idag.