Norsk regissör av en ny generation
Eirik Svensson vill att skådespelarna framför kameran ska vara mer som människor, mindre som karaktärer.
– Mina filmer kräver mer av publiken än en typisk romantisk komedi, säger regissör Eirik Svensson.
Han anses tillhöra en ny generations norska regissörer, något han inte motsätter sig. Uppenbarligen är han för det första en av de yngre regissörerna i branschen. Då han gjorde Must have been love (En som deg) var han 26-28 är. Det är ganska ung ålder för en långfilm.
För det andra har han både ett arbetssätt och ett bildspråk som hämtar näring från dokumentären. Inget manus skall följas till punkt och pricka; replikerna skall komma mer naturligt.
– Skådespelarna får inte improvisera i den mening som man improviserar inom improvisationsteater där skådespelarna själva tar upp avsikter eller bestämmer vad som ska hända. Manuset berättar vad de vill, vad de ska uppnå. Hur det sker är sedan upp till skådespelarna i den situationen, säger Svensson.
Då han leder ett filmteam filmas det betydligt mer än traditionellt på grund av detta. Skådespelarna är mindre förberedda, vilket leder till fler tagningar och mer material att välja från.
– Jag blev influerad av en stil för kortfilmsdokumentärer där människor spelade scener från sitt eget liv, säger Svensson och ger en stor eloge till norska filmmakaren Hanne Myren.
Tillbaka till ungdomen
Detta sätt att jobba använde han redan under studietiden, varpå filmen som var hans slutarbete skilde sig från mängden. Skådespelarna var ungdomar i åldern 14-16; amatörskådisar med talang.
– Jag beskrev och förklarade, lät dem sedan färga scenen själva, säger Svensson.
Filmen han nu jobbar med, Natt til 17, är snarlik på denna punkt. Den Oslo-baserade filmen kretsar kring ungdomar i samma ålder. I ett nötskal handlar den filmen om ett gäng ungdomar, 17 maj och en killes relation med sin bästa väns ex.
– Den handlar om tonåringar som möter svåra problem för första gången i livet. De möter problem som vi är bekanta med sedan när vi vuxit upp, men som vi möter första gången i tonåren och saknar en given lösning.
Människor som kämpar
Även i Must have been love som visas på Ekenäs filmfest är storyn komplicerad och för oss mellan Istanbul, Oslo, Helsingfors och Berlin. "Vad sker då han du mötte plötsligt reser och allt du vet är hans förnamn?" lyder filmens fråga.
– Jag vill fokusera på människor, hur vi agerar och förhåller oss till varandra, hur vi försöker vårt bästa, säger Svensson.
Det har varit tal om att han till Ekenäs filmfest eventuellt skulle ha med sig Laura Birn, ena huvudrollsinnehavaren.
– Ja, som det ser ut nu kommer Laura med, säger Svensson.
Tudelad feedback
Den finsk-norska filmen fick mycket positiv respons i Norge, men ett kyligare mottagande i Finland.
– I Finland förstod alla kanske inte helt vad filmen försöker säga. Det är möjligt att man inte är lika van med den här typen av filmberättande i Finland, men det vet jag inte säkert, säger Svensson.
Återstår att se hurdan responsen blir på Ekenäs filmfest på söndag där filmen visas på Bio Forum klockan 15.30. Svensson är på plats och framträder klockan 17.00.
- Ålder: 30.
- Bor: I Oslo.
- Yrke: Regissör.
- Känd för: Efter att ha regisserat flera uppmärksammade kortfilmer slog han igenom som långfilmsregissör med Must have been love (En som deg) 2012.
- Aktuell med: Filmen Natt til 17 som har premiär i Norge i april. Must have been love visas på söndag 19.1 klockan 15.30 på Bio Forum och Eirik Svensson är på plats för att tala om filmen efteråt (17.00).