Styvmoderlig behandling för poesin
Poesin fick snålt med utrymme i höstens stora litteraturverk. Poeten Tua Forsström ser problem men också ljusglimtar.
Tuva Korsströms färska bok Från Lexå till Glitterscenen, har under hösten blivit föremål för debatt. En bit in i arbetet insåg nämligen författaren uppgiftens omfattning, vilket ledde till en omformulering av uppdraget. Konsekvensen blev att den största delen av poeterna ströks ur boken (se recensionen invid) och fokus sattes på prosan.
Poesin är känd
Författaren Tua Forsström hör till de författare som behandlas i boken, men ser som helhet vissa problem med Schildts & Söderströms beslut att nästan helt exkludera poesin.
– Tuva Korsströms bok utgör en fin genomgång av prosan. Den kommer säkert att användas som referensverk också i Sverige och Norden. Det skulle därför vara viktigt att det fanns i allmänhetens medvetande att det i huvudsak är prosan som behandlas, säger hon.
Den finlandssvenska lyriken är känd också utanför Nordens gränser.
– Många i Europa känner väl till 1920-talets modernister, även om man inte känner till så mycket annat om vår litteratur.
Inga pengar
Förlaget har redan tidigare under hösten meddelat att det inte finns några planer på att inom en rimlig tid ge ut en motsvarande bok där den finlandssvenska poesin skulle få en motsvarande genomgång. Orsakerna är strikt ekonomiska.
– Nej, någon uppföljning skall vi då tydligen inte hoppas på. Det är en skandal och hemskt nedslående. Med tanke på det stora förlagets utgivning och de fondpengar som finns, verkar det vara hemskt konstiga proportioner.
När det gäller själva poesins livskraft och dess framtid ser allt betydligt ljusare ut, enligt Tua Forsström.
– Det kommer hela tiden nya begåvade människor. Jag kommer genast att tänka på till exempel Matilda Södergran och Catharina Gripenberg. Det finns en återväxt och det är underbart att märka.
Tua Forsström fortsätter:
– Poesin som genre är precis lika viktig som tidigare. Den kommer alltid att ha sina läsare. Däremot har den svårare att hävda sig i en tid då allt skall löna sig, allt skall vara anslående och sälja bra. Dess värde kan inte mätas utifrån kvantitet. Börjar förlagen anlägga ekonomiska aspekter på poesin, då har man allt orsak att börja oroa sig.
Nya förlag
Också på förlagsfronten finns ljuspunkter.
– Det är hemskt glädjande att se att det framför allt i Sverige kommit en massa små uppstickare i förlagsbranschen. Här hemma är till exempel PQR och Ellips jätteduktiga och hemskt nödvändiga.
Tua Forsström drar fortsättningsvis sitt strå till poesistacken. För tillfället håller hon på att skriva en fortsättning på den förra diktsamlingen En kväll i oktober rodde jag ut på sjön som utkom 2012.