Tricky flow. Det första verket av Larsson Österberg som möter en i Perspektivet, fram till den 3 april. Foto: Johan Kvarnström

Monokroma målningar värda att stanna upp vid

En färg, men otaliga nyanser bygger upp de verk som Larsson Österberg ställer ut i Perspektivet. Biblioteksbesökare och andra kan med fördel ta en paus vid de abstrakta, men laddade målningarna.

Pärmbild

Larsson Österberg - Monochrome

Plats: Galleri Perspektivet (Ekenäs bibliotek)
Tid: 23.3–3.4.2014.

De två senaste utställningarna i galleriet har varit gedigna sådana, med mängder av verk. Så pass många att man fått ta extra skärmar till hjälp. Besökarna har kunnat gå och frossa, eller febrilt leta efter guldkorn, beroende på tycke och smak.

Denna gång är det kvalitet framom kvantitet som gäller. Sex målningar, flera av dem väl tilltagna i storlek, är uppenbarligen nog för att bygga upp en fullvärdig utställning i detta utrymme.
Det är de mörkaste verk jag sett av Larsson Österberg. Ekenäskonstnären som lätt associeras med ljusa landskapsmålningar.


Vad? Någonting!

Själva inramningen känns så enkel att det är skönt att slå sig ned på den mjuka sitsen i rummet. Ändå slits jag åt två håll i känslor och reflektioner. Är de smärtsamma, kampfyllda, eller ger det kosmiska i dem en ro?
Det kan vara både och. Titlarna talar för olikheter på denna punkt: Fishing Trip, Deepest Memories, Dark Tones, Open Mind, Mental Bullfight, Tricky Flow.
Samma nyanser i olika drag med den breda penseln kan ge varierande resultat. Huvudsaken är att man känner att det finns någonting där, fast man inte kan klä det i ord alla gånger. Innehåll, lidelse och nya frågor av även teknisk karaktär.
Vad är enfärgat? Hur många skalor får du då röra dig inom? En sak är i varje fall säkert här: Det mörka är inte svart.
Två av verken i utställningen Monochrome är redan reserverade. Jag är inte förvånad.
Den som vill veta mer om konstnären kan surfa in på larssonosterberg.fi.