Vita och röda

Vi eller de är en roman om en nyländsk familj i skuggan av vår självständighet.

Vi eller de. Finland 1918. Roman
Christina Falck

Förlag: Sahlgrens 2013, 266 sidor.

Författaren till föreliggande bok, Christina Falck, är född i Finland men numera bosatt i Sverige. Hon har åtagit sig ett ingalunda lätt tema eller tiderna kring vår unga självständighet. Romanen är indelad i tre avsnitt eller tiden fram till självständighetsförklaringen, själva inbördes- eller frihetskriget samt tiden efter de vitas seger. Handlingen från juni 1917 till juni 1918 utspelas i stort sett i västra Nyland, i Kilo, Karis och Kyrkslätt.

Någon närmare redogörelse för de politiska och militära aktiviteterna är det inte fråga om även om dessa korrekt antyds. Det är i stället familjen Björk på Villa Vidanäs i Kilo som utgör centralpunkten. De sju syskonen Björk plus deras mor, deras grannar och de dagliga förehavandena samt syskonens förälskelser för handlingen framåt i romanen mot bakgrunden av de yttre händelserna i landet.

Historiska fakta korrekta

Falck har säkert läst in sig en hel del för att skriva boken och tidsandan ger ett äkta intryck. Ryssarna finns ännu i landet men värvningar till både röda och vita garden pågår. En viss dramatik finns i texten men ibland blir det lätt patetiskt. Läsaren har, trots en personförteckning i slutet av boken, vissa svårigheter att hålla reda på alla syskonen och deras vänner Söderlings och torparfamiljen Malm. Äldsta brodern Vilhelm stupar och den yngre brodern Fredrik ansluter sig till jägarna i Tyskland.

Ransoneringar införs, medan självständighetsförklaringen mottas med jubel. De olika politiska partierna verkar, även om borgare och bönder ser olika på många frågor. Torparnas dystra lott behandlas kursoriskt samt allt det elände som kriget för med sig och hur det inverkar på det personliga planet. Anneli Björk blir förtjust i torparsonen Hugo, som till familjens förskräckelse ansluter sig till de röda. Någon officiell hjälp från Sverige kommer inte direkt men däremot frivilliga och materiel. Statsminister Olof Palmes farbror med samma namn skriver en bok Finland! och stupar sedermera som frivillig vid Tammerfors.

Krigets elände

Författaren tar också upp de våldsamheter som begicks på bägge sidor och som ledde till misstänksamhet och ett mångårigt hat. Den tyska militära hjälpen kommer så småningom, då den röda sidan samt ryssarna sakta drar sig tillbaka emot det slutliga nederlaget. Något djupare psykologiserande förekommer inte i boken men Falcks stil är lättläst och rakt på sak.