Vatten verkar inte bara reflekterande utan också som en stor lins där effekten är beroende av vart ljuset faller in och från vilken vinkel det betraktas, enligt Hanne Larsen. Foto: Hanne Larsen

Vi är och lever med vatten

Naturligt naket, men med ovanliga intryck behandlas frågor om människans relation till vatten i Hanne Larsens fotografier på Zebra.

Pärmbild

Hanne Larsen - Mirage
Plats: Galleri Zebra, Karis.
Tid: 4-31.10.2013; ons-to 10-18, fre 10-17, lö 12-15.

Fotokonstgalleriet fortsätter säsongen med en andra högklassig utställning. Då Christoffer Relanders välbesökta septemberutställning Symbiosis byggde på bildserien We are Nature kunde ett motsvarande namn för Hanne Larsens bilder vara We are Water (Vi är vatten).
Människor över, under, kring, till och från vatten är vad som visas i bildserierna som omfattar 25 verk.
Någon närmar sig forskande vattenytan, en man går i med kläderna på, en kvinna flyter blottande naken upp över ytan, en annan har hunnit torka och en man kommer naken från den renande akten som ett dopp kan vara.

Verkliga illusioner
Det konstnärligt mest kittlande, för mig, är de verk som utställningsnamnet Mirage refererar till. Det betyder optisk illusion som uppstår när ljusstrålarna böjs och skapar hägringar.
Här gäller det speciellt de verk där vattenytan blir en lins som förvränger människobilden under ytan.
Larsen beskriver det själv som att karaktärer som vi vet att inte existerar i verkligheten kan uppstå under en bråkdelssekund. Och visst kan man se hur nya figurer, ibland med mytologisk touch, skapas i vattenelementet och fångas av kameran. Samtidigt kan man se den här typen av perceptioner som en del av vår verklighetsuppfattning, av våra liv. Vi har när allt kommer omkring alltid någon slags lins vi betraktar världen genom.
En diskussion om denna serie kan lätt bli lite epistemologisk. Upplevelsen är för mig ändå mer känslosam. Hur vi förhåller oss till vatten blir den röda tråden och Larsen lyckas göra kontakten med det centrala livselementet påtaglig.

Tankeväckande
Frågor om kroppslighet som också tangerar moral kommer tydligast fram i bilderna i galleriets lilla rum. Där skildrar Larsen det tidiga skedet i akten att gå under ytan och att stiga upp igen. Här finns ett tydligt före och efter perspektiv. Tankar om det renande blandas med betraktarens förhållande till nakenhet.
En aning mer enhetlighet är egentligen det enda som saknas på utställningen. Ett verk med insnöade träd som motiv känns riktigt malplacerat. Visst, snö består av vatten men kontrasten sticker i ögonen ännu mer då verket med ett undantag är det enda utan en människa på bild.

Från Norge
Det är beklämmande att se hur få namn det är i gästboken för en så här givande utställning.
Jag vet inte vad som skull behövas för att locka folk. Kanske jag borde ha dragit till med en kvällstidningsrubrik om alla förekommande könsorgan och bara bröst.
En konstnär utifrån lockar tydligen inte folk särdeles lätt. Hanne Larsen är född i Trondheim i Norge 1985, men har sedan några år tillbaka studerat i Finland, först fotografering vid Novia i Nykarleby och sedan till magister vid Aalto universitets högskola för konst, design och arkitektur i Helsingfors.
Hon har ställt ut konst på Galleri Zebra en gång tidigare, 2010, samt i bland annat Vasa, Oslo och Paris.