På söndag hade man valt att ordna en musikkonsert för hela familjen inom ramarna för festivalen Musik vid havet i Ingå.

Pinocchio på karneval i Venedig
Familjen Sinikka, Matti, Saara, Enni, Liisi, Kalle Kontio och Dan Idman

Evenemang: Musik vid havet.
Tidpunkt: Söndag 16 juni 2013.
Plats: Hembygdsgården i Ingå.

Det blev en glad konsert med verklig karnevalstämning, där närmare femtio barn och unga satte sig på golvet med ansiktsmask och karnevalhatt på, medan de äldre bänkade sig på stolar och lät sig underhållas av en multimusicerande familj Kontio. Masker och hattar hade de unga fått tillverka under Kaisa Erikssons ledning strax innan konserten började.

Pinocchio

Konserten kombinerade finurligt två saker man förknippar med Italien; berättelsen om den lilla trädockan Pinocchio, vars näsa blev längre då han for fram med osanningar, och den venetianska karnevalyran. Dan Idman fungerade som tvåspråkig ciceron i karnevalen och äntrade scenen i en gondol tillsammans med den genommusikaliska familjen Kontio; mamma Sinikka, pappa Matti, 6-åriga Saara, 9-åriga Enni, 10-åriga Liisi och 12-åriga Kalle.

Man kan bara beundra dem alla och med fog kalla dem multi-instrumentalister. Flickorna bjöd på Vivaldis och Boccerinis violinmusik, bytte smidigt och elegant till blockflöjt respektive harpa och bjöd dessutom på glad sång och dans. Kalle är en genomduktig slagverkare som förgyllt flere av Musikinstitutet Raseborgs konserter med sitt imponerande trumspel under flere år. Matti trakterade kontra- och elbas, mandolin och gitarr, och Sinikka spelade elpiano  och harmonium.

Trevligt välkomnande

Söndagens konsert är ett mycket trevligt och välkomnat inslag i kammarmusikfestivalen med 25 år på nacken. En familjekonsert som riktar sig främst till de små och unga, där de får bekanta sig med många olika instrument, olika musikstilar allt från klassiskt till pop, och där alla, både små och stora dessutom får delta aktivt med sång och dans.

Den ballongprydda hembygdsgården sjöd av idel glada karnevaldeltagare, som säkert gärna firar i musikens tecken även nästa år.