Muminmuggen har spelat en viktig roll i kommersialiseringen av Mumin.

Trollet blev en miljardaffär

På väggen till ett utedass fanns ett litet troll som blev världsstjärna och miljardär. Franck Media bjöd på en unik förhandsvisning av en ny film som kommer ut med anledning av Tove Janssons 100-årsjubileum.

Nästa år har det gått hundra år sedan Mumintrollens moder, Tove Jansson föddes. I dag är Mumintrollet en miljardäraffär. Böcker, filmer och en rik variation av Muminrelaterade produkter sysselsätter tusentals människor över hela världen.
Under Bokkalaset i Ekenäs bjöds besökarna på en unik förhandsvisning av en ny tv-dokumentär som produceras av Fiskarsborna Nina Pulkkis och Michael Franck från Franck Media.
Under det senaste året har paret i huvudsak arbetat med att förverkliga den femtio minuter långa dokumentären som går under namnet Hur Mumintrollet blev en miljardaffär. Hon som regissör, han som ansvarig utgivare.
Den aktuella filmen kommer att ha premiär i Sveriges TV4 under jubileumsåret 2014, med en parallellpremiär i MTV3. Den kommer också att visas i London i anknytning till Comica-festivalen som är en av världens största seriefestivaler.
- Kommersialiseringen av Mumin är inte antingen vit eller svart, säger Nina Pulkkis.


I fredagens VN finns ett långt reportage om filmen och Mumintollets kommersialisering