Skillnaderna i musiksmak störst mellan generationerna

De största skillnaderna i musiksmak finns mellan generationerna hos Radio Vegas lyssnare. Könet eller var man bor inverkar däremot inte på vad man helst lyssnar på.

Det framkommer av en musiksmakundersökning som Svenska Yle har gjort tillsammans med Taloustutkimus.
– Vi får väldigt mycket respons om musiken både i form av insändare och direkt till oss, berättar Radio Vegas programchef Mika Kosunen.

Lyssnarna rankar olika former av popmusik högt oberoende av åldern. I undersökningen gav över 55-åringarna evergreens och olika sorters visor höga poäng, medan under 55-åringarna inte gjorde det. I gruppen 35–54 år var rock- och popballader allra populärast med 70-talsdisco som god tvåa. Discomusiken tilltalade även de mognare lyssnarna.

Syftet med studien var att kolla lyssnarnas musiksmak för att kunna bestämma i vilken riktning kanalen utvecklas.

Undersökningen gjordes av Svenska Yle och Taloustutkimus i hela Svenskfinland. Resultatet är representativt för Radio Vegas målgrupp, den vuxna svenskspråkiga befolkningen på över 35 år i Finland.

Radio Vega vill också på andra sätt vara aktiv på musikfältet och har därför instiftat Vegapriset som har sin första prisgala i Vasa på lördag.
– Med det nystiftade Vegapriset vill vi stärka och lyfta den finlandssvenska musiken, berättar Kosunen.