Ensemblen är handplockad för pjäsen. Foto: Nina Ahtola (Klicka på bilden för att öppna bildspelet och se bilderna i full storlek.)

Mio kommer nära publiken

Det som började med en prototyp med gamla juiceburkar och silvertejp har under vintern förvandlats till en ny scen på Raseborgs sommarteater.

– Vårt mål är att alla i publiken skall få en närmare känsla till spelet, säger regissören Bobo Lundén.

Den nya scenen är helt öppen och det mesta går i svart och vitt. Den mest iögonfallande skillnaden är ändå den delvis ombyggda läktaren. Några bänkrader längst fram har snedställts på sidorna. För skådespelarna är det här en utmaning; det gäller att spela åt tre håll med tanke på en 200 grader bred sektor.

Det är också dags att säga farväl till lösningar i stil med husväggar som knuffas fram och tillbaka eller snurrande plattor. Lundén beskriver det som att de konstiga lösningarnas tid är förbi.

Hellre ta in mindre saker och göra det enklare. Allting som är med är noga genomtänkt och stilfullt.
– Allt vi tar in skall tas in i synnerhet och inte i allmänhet, säger Lundén.


Folkmusik med attityd

En nyhet för i år är också att musikerna är mer delaktiga. De inte bara syns, de rör sig också på scenen och blir delaktiga i pjäsen. Det blir akustiska instrument, en del till och med hembyggda. Det som utlovas är inget mindre än det bästa ur den finska och svenska folkmusikskatten.

– Om man tycker att folkmusik är någonting tråkigt så får man komma och se Mio, min Mio och ändra uppfattning, säger Lotta Ahlbeck som i år fungerar som kapellmästare.


Läs mer om nya scenen och Mio, min Mio i dagens VN/eVN.