Scenkonsten i Västnyland får en extra puff av Kulturfonden.

Nya miljoner från Svenska kulturfonden

I dag delar de centrala fonderna vid Svenska kulturfonden ut pris och pengar för knappt 14 miljoner euro.

Scenkonsten i Västnyland får i år på olika sätt en extra puff av Svenska kulturfonden. Skådespelaren Alma Pöysti som får framtidspriset håller teaterfanan högt.

– Det kändes helt absurt när de ringde och berättade att jag fått ett pris på 10 000 euro. Det är massor med pengar.

På grund av sin mångsidiga begåvning, oräddhet inför nya utmaningar, intresse för fortbildning och fackliga engagemang, ansåg Svenska kulturfonden henne vara värd årets Framtidspris i de centrala fondernas utdelning.

Själv hoppas hon på en framtid med större konstnärligt mod också på institutionsteatrarna.
– Jag önskar också att publiken i större utsträckning skulle börja intressera sig för den dialog som teatern för kring vad det är att vara en människa i modern tid.


Vind i seglen

Just nu ser Alma Pöysti många goda krafter som är i rörelse, inte minst inom de mindre teatergrupperna där formässigt intressanta experimentella uppsättningar är på gång. Det är projekt och engagemang vars frukter vi kanske kommer att skörda inom några år.

– Också inom kulturjournalistiken verkar det nu finnas en större vakenhet och vilja att driva angelägna frågor och debatter. Bloggar och andra plattformer ger också vind i seglen.

Men det finns också orosmoln.
–  Det saknas plattformer, fysiska scener, i synnerhet för de mer formmässigt experimentella sakerna. Ibland blir de enskilda teatergrupperna väldigt ensamma eftersom det finns för få samlande organ i vårt land.


Spänt världsläge

Alma Pöysti är själv engagerad i flera olika filmprojekt. Bland dem en mindre roll i Klaus Härös kommande tv-film som går under arbetsnamnet Dagmamman. Efter många och långa intensiva arbetsperioder ser hon framemot att också få vara ledig och använda sina prispengar med förnuft.

Hur kommer då framtidens teatersyn ut?
– Jag tror den blir formmässigt bredare. Man går i större utsträckning utanför sitt område och samarbetar med områden som musik, dans och performance. Jag tror att allt flera kommer att befinna sig i en internationell kontext.

Alma Pöysti tror också på en teater som blir mer ställningstagande och politisk.
– Världsläget är spänt och många går omkring med en kollektiv känsla av maktlöshet. Det tvingar kanske fram en ny form av politisk teater eftersom det  faktiskt också finns de som har mod och går inför att aktivt göra någonting.


Hangö teaterträff

Bland de som gör, år efter år, hör arrangörerna för Hangö teaterträff. Också i år erhåller man en betydande summa, hela 50 000 euro av Svenska kulturfonden.
– Eftersom de utgör ungefär hälften av fjolårets budget så är bidraget givetvis helt väsentligt. Utan det skulle vi inte kunna förverkliga årets planer, säger verksamhetsledaren Jonatan Fogelholm.

En stor del av den återstående budgetsumman kommer från Undervisningsministeriet. Resten täcks av mindre bidrag från olika fonder samt biljettintäkter. Men pengar är inte allt. Fogelholm lyfter fram de hundratals frivilliga som årligen arbetar med att förverkliga Hangö teaterträff. Pengarna går i första hand till resekostnader och logi för de mellan 100-150 artister som besöker festivalen.

– Alltid är det lite kärvt. Drömmarna är oftast större än budgeten.

Det finns fler västnyländska kulturproducenter inom scenkonsten som kan glädja sig över betydande bidrag från de centrala fonderna den här våren. Bland dem finns Västnyländska ungdomsringen som erhåller 10 000 euro för grundförbättring av scenkonstruktion och publikläktare på Raseborgs sommarteater. Därtill erhåller man 20 000 för kulturverksamhet på Tryckeriteaterns scen i Karis.

Även Västra Nylands folkhögskola erhåller en klumpsumma på 40 000, där en del av pengarna skall gå till att utveckla scenkonsten i regionen. Culturamobila från Fiskars som också delvis arbetar med scenkonst, erhåller 15 000 euro för projektet Värderingar.  

Bland de västnyländska pristagarna syns också skulptören Kim Simonsson som erhåller årets konstpris på 10 000 euro.

Därtill kan fotografen Christoffer Relander, scenografen Erik Salvesen och violinisten Anne Marie Åström se fram emot varsitt ettårigt arbetsstipendium.


Läs mer i dagens VN/eVN.

Listan över samtliga bidragsmottagare hittar du här.