I Borgens tredje säsong möter vi en helt annan Birgitte Nyborg (Sidse Babett Knudsen) än den person som vi såg i talarstolen i parlamentet i slutet av säsong två. Hon är inte längre statsminister. Foto: Danmarks Radio

Ekenäs filmfest tog fasta på dansk filmexport

Ekenäs filmfest ordnades i helgen. Bland annat visades inhemska dokumentärfilmen "Sagan om skogen" och Aku Louhimies Vuosaari (Nordsjö).

På lördagskvällen var det premiärvisning i kulturhuset Karelia för den danska tv-serien Borgens tredje säsong. De två första avsnitten screenades. Yle Fem börjar visa säsong tre i april i år.

Före föreställningen hölls en diskussion om danska filmer och tv-serier som kulturexport utanför Norden. Danmarks ambassadör i Finland Jens-Otto Horslund medverkade i diskussionen.

Horslund säger att dansk film och tv-drama i hög grad bidrar till det danska varumärket och Danmarks rykte ute i världen.
– Det är marknadsföring av Danmark och en möjlighet att nå ut med vår kultur. Analyser av den så kallade upplevelseekonomin visar att den kreativa näringen är ett exportområde med stor potential.

Danskarna stolta
Borgen handlar om politiskt power play i samtida Danmark. Det handlar om personliga förluster och konsekvenser i kampen om makten. En annan populär dansk tv-serie är Brottet (Förbrydelsen).

Hur reagerar danskarna själva på att Borgen och Brottet fått så stor uppmärksamhet utanför Norden och framförallt i den anglo-saxiska världen?

– Naturligtvis har framgången för dansk film och tv-drama orsakat stora rubriker i danska medier, stolthet över vår kulturexport. Danskarna är självfallet stolta över att vi, som språkligt liten grupp, får vara med.

Tror Du att danskt tv-drama och film avspeglar nordiska värderingar? Exporterar vi samtidigt nordiska värderingar?

– Ja, det tror jag. Dansk film och tv-serier visar danskt vardagsliv och danska normer på ett någorlunda realistiskt sätt. Det avspeglar värderingarna i samhället. Det är värderingar vi i stor utsträckning delar med övriga nordiska länder. Det är en bra utgångspunkt för det vi kallar den nordiska modellen.

I diskussionen deltog också Yles dramachef Liselott Forsman och Yle fems programchef Nicolina Zilliacus-Korsström.

– Borgens och Brottets framgångar utanför Norden har lett till att man inom Yle har börjat lusläsa dansk public service och Borgen-konceptet. Finländskt tv-drama har ännu inte rönt motsvarande framgångar, men nu satsas det medvetet på några få tv-dramamanus, i stället för på bredd och mängd som hittills, säger Forsman.

– Det nordiska har skakat av sig den tråkiga helyllestämpeln och plötsligt blivit coolt, säger Zilliacus-Korsström.