Stympade Y-tågsturer ger upphov till protester
För Västnyland är kustbanan en livsnerv rakt in till metropolområdet. Om Y-tåget från Ingå och Karis dras in, försämrar pendlarnas möjligheter att flexibelt kombinera arbets- och familjeliv.
Det framhåller tio socialdemokratiska föreningar i Kyrkslätt, Ingå, Karis, Pojo, Raseborg och Hangö i en skrivelse, där man motsätter sig statsbolaget VR:s planer att dra in lokaltågstrafiken från Karis och Ingå och förutsätter att staten börjar utöva ägarstyrning.
Ökar biltrafiken
Kustbanan har en strategisk betydelse då kommunerna i Västnyland samhällsplanerar sina kommande bostadsområden enligt principen om hållbar utveckling.
Inte bara pendlarna, utan också andra resenärer drabbas av väsentligt högre biljettpriser om 12 dagliga Y-tågsturer faller bort.
Studerande förlorar ett förmånligare resealternativ, och kostnaderna för vården stiger för de västnylänningar som är i behov av specialiserad sjukvård i Helsingfors.
En indragning leder också till att allt flera tar bilen, med ökad trafik och olycksrisk på kustvägen som resultat.
Irmeli Lanners, inbiten tågresenär, har skickat e-post till bland andra VR-chefen Ari Vanhanen, som intervjuades i VN i lördags.
Hon ifrågasätter starkt hans bedömning att så gott som alla pendlare skulle uppleva en indragning av Y-tågen som en förbättring.
Att lokaltågen skulle vålla förseningar i fjärrtrafiken håller hon heller inte med om, enligt hennes erfarenhet är det precis tvärtom.
VR Groups Y-tågsbeslut får vittgående konsekvenser för den ekonomiska utvecklingen i de västnyländska kommunerna, konstaterar Lanners.