Pendlare kritiserar dyrare och färre turer
– En dålig idé, är Henrik Lindroos reaktion på VR:s planer att dra in Y-tågets turer från Karis och Ingå. Han tar ofta det första Y-tåget från Karis kl. 5.32 för att vara tidigt på jobb i Helsingfors.
– Det tidiga tåget passar mig jättebra, i synnerhet på sommaren då det är ljust. Jag har flextid och kan komma tidigt och gå tidigt, säger Henrik Lindroos.
Han bor i Karis och arbetar på Lärarnas arbetslöshetskassa, som har sitt kontor i Böle.
Y-tåget är alltså den första tågförbindelsen från Karis till huvudstadsregionen om morgnarna. Den vars arbete börjar klockan sju kan hinna till jobbet med denna tur.
Följande alternativ är ett IC-tåg som avgår en timme senare, klockan 6.35.
Hundra euro dyrare
Lindroos konstaterar att Y-tåget är ungefär 100 euro billigare i månaden än Intercitytågen. För en pendlare kostar resor med närtåget cirka 200 euro i månaden och IC-tågen drygt 300 euro i månaden.
På det tidiga Y-tåget brukar Karisbon Kai Grönmark också sitta. Han jobbar på ABB i Sockenbacka, Helsingfors. I likhet med Lindroos har han flextid.
– Morgontåget är bra, för då kan man också åka hem tidigt, säger han.
Grönmark sväljer inte VR:s argument att Y-tåget hindrar andra tåg på kustbanan.
– Det där förstår jag inte alls. Tvärtom brukar Y-tåget få vänta på försenade IC-tåg.
En annan pendlare från Karis som bara vill kallas för Reiska är av samma åsikt. Han tycker VR skäller på fel träd och misstänker att det statliga bolaget vill dra in det billigare alternativet från Karis för att spara pengar.
På fredagen är det livlig trafik på Karis järnvägsstation. Emma Berghem och Hubert Nervander stiger av Y-tåget, som kommit från Helsingfors.
– Ska Y-tåget sluta gå till Karis? Det är ju det billigaste alternativet, säger Nervander.
Både han och Berghem studerar i huvudstadsregionen och en biljett med studierabatt kostar 6,10 euro till Karis. Intercitytåget har en glidande prisskala som varierar beroende på när man åker. Där kostar en resa från Helsingfors till Karis kring 10–12 euro.