VR betonar punktligheten för fjärrtågen
Trängseln på banan mellan Karis och Kyrkslätt leder till onödigt mycket förseningar, framhåller Ari Vanhanen på VR.
VR motiverar planerna på att stympa Y-tåget så att stationerna i Ingå och Karis faller bort med att åtgärden förbättrar fjärrtågens möjligheter att hålla tidtabellen.
– Ett långvarigt problem på kustbanan har varit punktligheten, det vill säga bristerna i punktlighet. Det här drabbar alla som pendlar med fjärrtågen, säger Ari Vanhanen som är en av de chefer på VR som ligger bakom planerna att dra in stationerna i Ingå och Karis för Y-tågets del.
– Det råder trängsel på banavsnittet. Så fort ett tåg försenas påverkas hela trafiken, och det får även följder för trafiken mellan Kyrkslät och Helsingfors. Systemet är mycket sårbart på grund av att banan är enkelspårig mellan Kyrkslätt och Karis.
Borde inte lösningen vara att banavsnittet förbättras?
– Jo, naturligtvis är det också vårt önskemål. Det har talats om saken hur länge som helst. Men några konkreta planer på att bygga ut dubbla spår där tågen kunde mötas finns inte till dags dato.
Det skulle räcka med några platser med dubbelspår så att tåg kan mötas utan att de tvingas vänta ut varandra, säger han.
99 procent får bättre
Vanhanen säger att man med justeringar av tidtabellerna har försökt förbättra situationen, men det har visat sig svårt.
– Den här lösningen påverkar just inte alls Kyrkslättborna, och inte heller Sjundeåborna – med undantag av passagerare som åker i riktning mot Karis, men de är mycket få.
– Ingå är en så liten station att dess existens har ifrågasatts en längre tid. Och av resenärerna från Karis använder två tredjedelar fjärtågen. För deras del blir situationen bättre eftersom punktligheten ökar. Det går ändå ett fjärrtåg i timmen också i fortsättningen, säger Ari Vanhanen.
Marginell betydelse
Studerande och andra befolkningsgrupper som har ont om pengar föredrar de billigare eltågen – spelar det någon roll för VR?
– Det kan hända att priset har en inverkan på en del av resenärerna, men de flesta använder fjärrtågen.
Står inte VR:s planer att dra in fungerande närtåg i konflikt med den gällande synen att gynna bosättning intill tågbanorna, vilket märks också i kommunernas markplanering?
– Kanske i Kyrkslätt och Sjundeå i viss mån, men de påverkas inte av den här indragningen, och i Ingå handlar det om så små mängder människor att det har liten betydelse. För Karis och hela Raseborgs del gäller att fjärrtågsförbindelserna blir pålitligare, svarar Vanhanen.
Han framhåller att spårtrafiken till sin karaktär är sådan att den måste utvecklas på majoritetens villkor.
– Jag förnekar inte att planerna innebär en försämring för en liten grupp resenärer, men för över 99 procent blir det bättre.