Ingå behöver sin pendeltrafik
En total överraskning. Så beskriver Ingå kommundirektör Jarl Boström beskedet att VR planerar att dra in Y-tågen.
– För oss är pendlingen livsviktig. På nationell nivå har linjen varit den att tillväxt ska byggas på rälstrafik. Det här står i strid med det, säger Boström.
Om Y-tågen slutar gå till Ingå kan det därför få följder också för den kommunala planeringen av stationsområdet.
– VI har ännu inte hunnit diskutera det. Vi hoppas att det inte går som planerat men om det gör det så måste vi fundera på andra lösningar. Stationsområdet finns ju omnämnt i våra strategier och allmänna linjer, så det kan kräva någon slags planemässig omläggning.
Kommunen väger lätt
Frågan behandlas som extra ärende på kommunstyrelsens möte på måndag och ett gemensamt regionalt utlåtande är under arbete. Boström hyser ändå inga stora förhoppningar om att kunna stoppa beslutet.
– Vi har ingen tyngd i den här frågan, det visar också det sätt på vilket ärendet kom fram. Nu är det nog bara politiska påtryckningar som kan hjälpa.
Redan nästa vecka ska frågan diskuteras på ministerienivå, och då är det också meningen att det gemensamma regionala utlåtandet ska vara klart.
Mest från väst
Ungefär 75 resor per dag görs med Y-tågen från Ingå station. Enligt Boström kommer en del av passagerarna till stationen också från Lojo och Svartå.
– Mest är det invånare i de västra delarna av Ingå som använder stationen. Öster om kyrkbyn är det nästan Kyrkslätts station som gäller.