Staden vill visa vägen
Raseborg är nöjd med sin elbil, som används för interna transporter. Ekenäs Energi är med i Liikennevirta som bygger ut sitt nät för laddning av elbilar.
Raseborg Karisbon Tuula Huuhtanen är mer än belåten. Hon har nyss tagit en åktur med den eldrivna sportbilen Tesla och känner sig smått lyrisk.
– Jag har varit en Tesla-fan utan att veta särskilt mycket om bilen.
– Hela året är räddat, säger hon med glimten i ögat.
Det var i onsdags som Tuula Huuhtanen passade på att bekanta sig mer med bilen som hon beundrat på distans. Det skedde i Ekenäs centrum på Stationsvägen, vid den laddningsstolpe för elbilar som stått där redan ett tag.
Här visades Teslan upp tillsammans med två andra elbilar, nämligen hybridbilen Mitsubishi Outlander och den renodlade elbilen Nissan e-NV200 som Raseborgs stad sedan några veckor tillbaka använder för interna transporter.
Bilarna inklusive laddningsstolpen presenterades i samband med en presskonferens som Ekenäs Energi ordnade kring elbilar och elbilism. Bland annat introducerades det nätverk med laddningsstationer som bolaget Liikennevirta bygger ut och där Ekenäs Energi är med som delägare.
Laddningsstolpen vid Stationsvägen hör till det här nätet, liksom stolparna vid järnvägsstationen och vid Lidl.
Ekenäs Energi har ytterligare en stolpe i lager. Det är ännu inte klart var den ska anläggas, säger Frank Hoverfelt som är bolagets vd.
– Det beror på konsumenterna var den placeras, säger han och förklarar att bolaget med intresse följer med i vilken utsträckning de olika laddningsställena används.
Olika stationer
Stolparna vid Stationsvägen och Lidl möjliggör en medelsnabb laddning.
Stolpen vid järnvägsstationen är åter en snabbladdningsstation. Vid den laddas en bil full på ungefär en halv timme, säger Hoverfelt. Stolpen har använts av i medeltal en bil per dygn.
– Hittills har alla laddningar skett vid snabbladdningen.
Hoverfelt berättar att snabbladdningsställena är tio gånger dyrare att anlägga än de medelsnabba stolparna. Efterfrågan på de olika laddningsalternativen är därför en central faktor när laddningsnätet byggs ut.
Liikennevirtas nät går under namnet Virtapiste och till det hör nu ett 60-tal laddningsstationer runtom i Finland.
Nya lösningar
Vid sidan av att sköta om de lokala laddningsställena står Ekenäs Energi också till tjänst med att installera hemmaladdningsstationer för elbilar. Det är de här två nischerna som bolaget nu riktar in sig på när det gäller elbilar, säger Hoverfelt.
Ekenäs Energi vill gå i bräschen när det gäller nya energilösningar, säger Ann Storsjö som är bolagets styrelseordförande.
– Vi vill sporra invånarna till modernt tänkande som energikonsumenter. Samtidigt vill vi signalera åt nya invånare att vi på energisidan ser på framtida energilösningar.
Ann Storsjö säger att Ekenäs Energi ska vara ett bolag med fokus på lokala och förnybara energikällor. Här passar elbilarna bra in, konstaterar hon.
Bil gillas
Raseborgs stad är sedan flera år med i projektet kolneutrala kommuner, Hinku, vars mål är att minska koldioxidutsläppen inom den egna verksamheten. Det är bland annat med det här i tankarna som staden nu leasar en eldriven skåpbil för egna transporter.
Postutdelaren Jan Ström har hunnit ratta bilen i olika fören i både lands- och stadskörning. Han ger den mycket gott betyg.
– Bäst är den på landsvägarna.
Efter en kort sväng bakom ratten är det lätt att ansluta sig till Jan Ströms bedömning. Bilen känns lätt att köra. Den accelererar jämnt och snabbt.
Känslan är egentligen som i vilken modern bil som helst. Detsamma gäller ljudnivån inne i förarkabinen som närmast härrör sig från de ljud som däcken framkallar.
Bilen kostar kring 36 000 euro i handeln.
- Det finns kring 900 laddningsbara bilar i Finland.
- Cirka 360 av dem drivs enbart med el, medan drygt 550 är hybridbilar, dvs. bilar med både elmotor och förbränningsmotor.
- Antalet serietillverkade laddningsbara bilar ökar kraftigt i landet. I september 2013 var antalet 343, i september 2014 hade det stigit till 633.
- Lanseringen av stationsnätet sker om några veckor. Efter det kostar användningen, som kommer att ske med hjälp av kort och som kräver en registrering hos bolaget. I Ekenäs är laddningen tillsvidare gratis.