Ekenäs Energi vill vara med och ladda elbilar
Ekenäs Energi vill gå med i det nationella operatörsbolag för laddning av elbilar som just nu håller på att grundas. På måndag får stadsstyrelsen i Raseborg ta ställning i frågan.
Cirka tjugo elbolag runtom i landet, bland dem Ekenäs Energi, har anmält intresse för att bli delägare i ett kommande, nationellt operatörsbolag som skall skapa bättre förutsättningar för trafik med eldrivna fordon.
Operatören skall knyta olika aktörer till en gemensam plattform, skapa en helhetslösning som knyter samman elbilisterna med ägarna till laddningspunkterna och dem som säljer laddningstjänster.
I förarbetet med operatörsbolaget har Ekenäs Energi redan deltagit. Det här plus nödvändigt projektarbete har medfört kostnader på 18 000 euro, som man dock får räkna sig till godo om man tecknar aktier i det nya bolaget.
Laddningspunkter
Beredningens förslag till stadsstyrelsen är nu att Ekenäs Energi får rätt att gå in i bolaget med en enprocentig ägarandel – det betyder en aktiekapitalplacering på 50 000 euro, minus de 18 000 euro man tidigare satsat – och sköta sin andel av den pappersexercis som bolagsbildningen förutsätter.
Huruvida Ekenäs Energi kommer att upprätthålla laddningsstationer eller sälja laddningstjänster, finns det ännu inga beslut på. Men det vore naturligt, även om det inte är nödvändigt, sägs det i beredningen.
I annat fall borde man hitta andra aktörer som kan ta hand om den biten i Raseborg.
Ekonomisk nytta räknar Ekenäs Energi i huvudsak med att kunna få då ett ökande antal elbilar plus laddningsstationer i Raseborg bidrar till att volymen av elförsäljningen och elöverföringen ökar.
Däremot antas inte det nya operatörslaget på ett bra tag börja generera sådana vinster som gör det möjligt att betala ut dividend till ägarna.
Kommande EU-direktiv förväntas ålägga Finland att bygga 70 000 laddningsstationer fram till 2020. Av dem skall 7 000 skall vara finansierade med offentliga medel.