Elbilarna vinner terräng
Antalet elbilar ökar markant, men de lämpar sig inte för all transport. I framtiden behövs olika framdrivningsmetoder, säger professor Nils-Olof Nylund.
Västnyland I slutet av år 2014 fanns det kring 700 000 elbilar i världen.
– Antalet stiger kraftigt, säger Nils-Olof Nylund, forskningsprofessor vid Teknologiska forskningscentralen VTT.
År 2012 fanns 38 procent av elbilsbeståndet i USA, medan Japan stod för 24 procent och Frankrike för 11.
– De är alla stora billänder, säger Nylund och berättar att det år 2012 såldes ungefär lika många plug in-hybridbilar som renodlade elbilar i världen.
Siffran i båda kategorierna var drygt 55 000.
Nils-Olof Nylund säger att bilar med enbart batteridrift lämpar sig bäst för kortare avstånd och stadsmiljö.
– Elen passar inte in överallt, säger han och förklarar att transportsektorn behöver olika alternativ när det gäller driften.
Plug in-hybriderna – de laddningsbara bilarna med såväl el- som förbränningsmotor – ger enligt Nylund ”det bästa av de båda världarna”.
Ger regionen beröm
Nylund, till vars förtroendeuppdrag bland annat hör en plats i styrelsen för Ekenäs Energi, deltog i onsdagens elbilsträff i Ekenäs. Han konstaterade att Västnyland tack vare de färska laddningsstationerna är på god väg när det gäller elbilism.
En av förutsättningarna för att elbilarna ska slå igenom är just tillgången till tillräckligt många offentliga laddningsställen, säger Nylund.
Tanken är att bilarna i huvudsak laddas hemma, men därtill behövs det ett allmänt nätverk så att batterierna kan fyllas på också däremellan, säger han.
– Det är en investering för framtiden att satsa på nät såsom Ekenäs Energi nu gjort, säger han och ger en eloge också åt Raseborgs stad för den eldrivna skåpbilen.
– Offentliga sektorn ska visa modell.
Ekonomi i hemladdning
Så fort Liikennevirtas laddningsnät lanserats formellt kommer användningen av stolparna att börja kosta. Ekenäs Energis vd Frank Hoverfelt berättar att priset för laddningen kommer att röra sig i en klass som motsvarar andra bränslen.
Den ekonomiska lönsamheten i att använda elbil bygger på att man kan ladda hemma, säger han.
I princip kan konventionella bilvärmestolpar användas för laddning av elbilar, men Nils-Olof Nylund påpekar att husbolagens stolpnät varken byggts eller dimensionerats för det ändamålet.
– Laddningsintelligensen finns ofta i själva bilen, säger Frank Hoverfelt.
Många ställen
På adressen www.sahkoinenliikenne.fi hittas de offentliga laddningsställena i landet. En lista som är daterad den 6 november i fjol omfattar drygt 120 ställen, men de ökar hela tiden i antal.