Regeringens trafikpolitik risas
Oppositionen förenar sina krafter i en interpellation.
Väsentligt för trafikpolitiken är att det ska vara möjligt att leva och bo i hela landet. Det understryker Anna-Maja Henriksson, ordförande för Svenska riksdagsgruppen som nu gör gemensam sak med den övriga oppositionen.
Oppositionen förenar sina krafter i en interpellation, i vilken regeringens trafikpolitik får kritik. Oppositionspolitiker har i synnerhet retat upp sig på regeringens nedskärningar i den upphandlade kollektivtrafiken, nedskärningar som hotar att försämrar kollektivtrafiken i glesbygden.
Det är SDP som är initiativtagare till interpellationen. Henriksson är nöjd med processen som nu byggde på ett gott samarbete mellan oppositionspartierna.
– Goda tågförbindelser är centrala både för medborgarna och företag. Regeringen gör sig skyldig till mycket kortsiktig trafikpolitik genom att radikalt dra ned på VR:s tågtrafik, säger hon.
Accepterar inte att Y-tåget försvinner
Oppositionen pekar på riskerna med att alltför snabbt öppna tågtrafiken för fri konkurrens.
– Att även öppna tågtrafiken för konkurrens är visserligen en utvecklingslinje för framtiden, men det kräver omsorgsfull beredning. Annars är risken stor att många regioner och samhällen blir helt utan spårtrafik, säger Thomas Blomqvist (SFP).
Han säger att regeringens tidtabell är för snabb, vilket kan ha allvarliga följder i hela landet. Som västnyländsk riksdagsledamot accepterar Blomqvist inte att Y-tåget dras in och pendelorter såsom Sjundeå och Ingå blir helt utan tågförbindelser till Helsingfors.
SFP:s partiledare Carl Haglund säger att hans parti i princip inte har något emot liberalisering och privata aktörer, men att liberaliseringen måste ske på ett kontrollerat sätt.
– Först berättade de att man lägger ner köptrafiken och sedan när kritiken blev massiv hittade de hastigt på att nu ska det bli liberalisering och privata aktörer. Det är alldeles klart att det var något slags plåsterlösning, säger Haglund.