"Nedlagda tåg brutet vallöfte":
Oppositionen riktar bredsida mot Centern
Hur kan Centern göra detta mot regionerna? Frågan gäller minskningen av upphandlad tågtrafik och ställs av alla oppositionspartier som nu för första gången lämnar in en interpellation tillsammans. Beslutet att minska den upphandlade tågtrafiken leder bland annat till att Y-tåget mellan Karis och Helsingfors upphör.
– Har Centern verkligen råd med detta? sade riksdagsledamoten Katja Taimela (SDP) när oppositionen presenterade interpellationen på Helsingfors järnvägsstation på tisdagen.
Taimela som är den första undertecknaren av interpellationen påpekade att flera Centerpolitiker, bland andra minister Anu Vehviläinen och riksdagsledamoten Antti Pirttilahti, ställt sig kritiska till nedskärningarna.
– Före Juha Sipiläs (C) regering ansåg Centern att vi ska hålla hela landet bebott... Det vore skäl att göra annat än att försvåra sysselsättning och resor till arbetet, sade Vänsterförbundets gruppordförande Aino-Kaisa Pekonen.
Hon sade att kollektivtrafikens lönsamhet inte ska granskas linje för linje utan som en helhet.
"Minska på sänkningen av bilskatten"
Regeringens planer på att öppna den berörda tågtrafiken för konkurrens ger oppositionen inget för. Tidtabellen är orealistisk, säger oppositionspartierna. I interpellationen påpekar de att godstrafiken öppnades för konkurrens 2007 och inte förrän nu har en operatör som konkurrerar med VR på riksplan dykt upp.
Ordföranden för De grönas riksdagsgrupp Outi Alanko-Kahiluoto frågade om regeringen avser att främja privatbilismen när den minskar på kollektivtrafiken och sänker bilskatten.
– Vilka är det som är mest beroende av kollektivtrafiken? Det är låginkomsttagare. Vilka är det som kör bil mest? Kanske de som det går bättre för i livet, sade hon.
I interpellationen föreslår oppositionen att regeringen minskar på sänkningen av bilskatten för att kunna fortsätta med den upphandlade tågtrafiken.
Tåg behövs för utveckling
Riksdagsledamoten Thomas Blomqvist (SFP) sade att när det byggts järnvägar i Finland i över hundra års tid så ska de också användas.
– Staten har satt närmare en miljard euro på banavsnittet mellan Uleåborg och Seinäjoki och nu vill man inte använda den kapaciteten. För Sjundeås, Ingås och Raseborgs del kommer det inte att uppstå en tillräckligt lockande kompenserande trafik.
Blomqvist konstaterade att om man vill ha en positiv utveckling i Västnyland behövs en fungerande förbindelse till huvudstadsregionen.
– Jag har blivit kontaktad av flera personer som sagt att de flyttat till Västnyland för att det är så enkelt att pendla. För mig är det fullständigt obegripligt att Sjundeå station ska läggas ned, sade Blomqvist.