"Den här tågturen är väldigt viktig"
VR drar in nio turer på sträckan Helsingfors-Åbo. Passagerarna som steg på tolvans tåg i Karis i går beklagade beslutet och sade att det är synd.
Då klockan närmar sig 12 på måndag står cirka 25 personer på Karis tågstation och väntar på tåget till Helsingfors.
Sirpa Hulkkonen från Skuru är en av dem.
Hon tycker det är synd att VR minskar på turerna.
– Den här tågturen är väldigt viktig för mig, jag behöver den verkligen. Jag brukar använda den då jag ska till stugan i Nyslott. Den här turen passar ihop med övriga förbindelser så att jag är framme i Nyslott halv sex.
Hulkkonen köper inte VR:s motivering om att passagerarantalet vore för lågt. Enligt hennes brukar det vara mycket folk på tåget.
Enligt VR är passagerarantalet färre än 20 procent av kapaciteten på många turer.
- Från och med den 25 oktober drar VR in följande nio tågturer på sträckan Helsingfors-Åbo:
- Helsingfors 6.56 – Åbo 9.00 (lö),
- Helsingfors 11.02 – Åbo 13.00 (må–sö),
- Helsingfors 13.02 – Åbo 15.00 (må–fre, sö),
- Helsingfors 20.02 – Åbo 22.00 (må–to, sö),
- Helsingfors 23.02– Åbo 1.02 (må–sö),
- Åbo 11.00 – Helsinki 12.58 (må–sö),
- Åbo 13.00 – Helsingfors 14.58 (må–fre, sö),
- Åbo 19.00 – Helsingfors 20.58 (må–fre, sö),
- Åbo hamn 20.35 – Åbo 21.00 – Helsinki 22.58 (må–sö).
- Föregående tåg som avgår från Åbo hamn 19.45 flyttas en halvtimme fram så att tågförbindelsen till Viking Lines fartyg bevaras.
"Helt tokigt"
Även Elma Karlsson och Seppo Nieminen beklagar att turen de är i färd med att åka ska dras in. De brukar ta tåget till Helsingfors, Salo och Åbo, cirka tio gånger om året.
Karlsson skakar på huvudet då jag visar listan på turer som ska dras in. En indragen tur som sticker lite extra i ögonen på dem är sista tåget från Helsingfors, med avgång 23.02.
– Vi tycker det här är helt tokigt och konstigt, det verkar finnas gott om resenärer, säger Karlsson.
– Det är viktigt att tågen fortsätter gå här och inte börjar köra via Lojo i stället. Hoppas också de håller Y-tåget kvar, säger Nieminen.
Pendlar utanför kontorstid
På andra perrongen är det betydligt färre som väntar på Åbotåget. Aija Takala brukar åka i båda riktningarna i jobbets tecken och ofta med just de turer som nu dras in.
– Jag har ett mottagningsarbete och flextid är viktigt. Det har varit lätt att hålla reda på tidtabellerna då det gått ett tåg i timmen från Karis. Nu får man planera på ett helt annat sätt, det är synd, säger Takala.
Först indragning, sen prissänkning
Denna dag kostar en vanlig vuxenbiljett för tåget Helsingfors-Åbo med start klockan 11.02 drygt 30 euro.
Med till exempel Onnibus får man en vuxenbiljett samma sträcka ungefär samma tid för 7,50 euro. Bussturen tar förvisso sju minuter längre tid.
Problemet, ur ett västnyländskt perspektiv, är förstås att Onnibus inte stannar här utan kör via motorvägen som passerar Lojo. Men med så här stora prisskillnader vore det konstigt om VR:s priser inte påverkar tågturernas användningsgrad.
VR uppger att man planerar kännbara prissänkningar för att kunna hävda sig med lågprisbussbolagen, men väntar alltså inte på effekterna av dem innan man fattar beslut om indragna turer.
Lågt passagerarantal är nämligen bara en anledning till VR:s åtgärder. En större anledning är att kommunikationsministeriet nästa år väntas köpa trafik på olönsamma rutter för drygt tolv miljoner euro mindre än i år.
Två av arbetstagarsidans representanter sade i lördagens Västra Nyland att de befarar att hela banavsnitt är hotade på sikt då man börjar dra in tågturer på detta vis.