"En viktig service försämras"
E-böcker i biblioteken borde inte få vara en angelägenhet enbart för förlag och kommersiella bolag, anser Kent Gustafsson i norra Tenala.
Kent Gustafsson har glatt sig över det rika utbud av e- böcker som biblioteket i Raseborg kunnat erbjuda tack vare avtalet med svenska Elib.
Han befarar att inhemska Ellibs service är mycket mera begränsad.
Ute på glesbygden är det värdefullt med en biblioteksservice som innebär att man kan ladda ner nya böcker utan att behöva åka till centrum.
– Jag tänker mig att det också passar ungdomar som har läsplattor men kanske inte bil och körkort.
Han betonar att biblioteken är en kommunal service och därmed är e-böckerna en fråga även för beslutsfattare.
– Om man ser positivt på en ökad användning av e-böcker, anser man då att det i längden är en godtagbar lösning att kommersiella bolag utan konkurrens från offentligt håll och utan nämnvärd konkurrens sinsemellan dikterar bibliotekens kostnader och därmed bromsar utvecklandet av kommunala tjänster?
Inte dyrare
Gustafsson påpekar att e-böcker åtminstone inte borde vara dyrare än tryckta böcker. De medför varken pappers-, trycknings- eller egentliga distributionskostnader och borde därför vara fördelaktiga.
– Jag tycker e-böcker på biblioteken är en fråga som borde hanteras på en gemensam nivå, till exempel av Kommunförbundet. De enskilda biblioteken kan inte lösa problemet.