"För många bollar i luften på en gång"
Rektor Eija Rosvall vid Hangö gymnasium har inte varit med om maken till många öppna frågor på en och samma gång.
– Det är väldigt många bollar i luften. Jag har aldrig varit med om något liknande under mina drygt trettio år i branschen, säger Eija Rosvall, rektor för Hangö gymnasium.
Reform av timfördelningen, ny finansieringsmodell, nedskärningar i de statliga budgetmedlen och att utbildningstillstånden ska sökas på nytt räcker nämligen inte till.
Gymnasierna står också inför digitaliseringen av studentexamen 2016 och inför att Utbildningsstyrelsen ska göra upp en ny läroplan för gymnasierna till 2016, påpekar Rosvall.
Läroplansreformen hoppas hon man kunde skjuta fram något med tanke på alla andra öppna frågor.
Tillståndsfrågan oroar
Den planerade nya finansieringsmodellen skulle i sig, utan nedskärningarna, vara mycket gynnsam för Hangös gymnasier.
– Men det är så många öppna frågor så jag ropar nog inte yippie ännu. Det största orosmomentet är upprätthållartillstånden, säger Rosvall.
Hur finansieringen utfaller och finansieringsreformen påverkar kan ingen säga. Rosvall hoppas att den prestationsbaserade delen av statsandelarna skulle baseras på ett medeltal från ett tidsspann på tre till sex år, inte tre år bakåt som nu planeras.
– Det är svårt att hitta balans och få ekonomin att stämma eftersom elevantalet kan variera ganska mycket. I fjol hade vi 14 abiturienter, i år nästan dubbelt upp, säger hon.
Utlåtande ska in
Hangös bildningschef Karl-Erik Gustafsson har haft bråda dagar med bland annat alla reformer som berör gymnasier.
I går kväll presenterade han i bildningsnämnden ett förslag till utlåtande om tillstånden för att anordna gymnasieutbildning. Utlåtandet ska vara Undervisnings- och kulturministeriet till handa på måndag.
– Det är oerhört viktigt att vi har gymnasieutbildning i Hangö. Det är den enda andra stadiets utbildning vi har här, man måste tänka på tillgängligheten. Skulle man slopa gymnasieutbildningen i Hangö skulle det samtidigt skrota ner grundskolans undervisning eftersom många lärare är gemensamma, säger Gustafsson.
Att gå in för regionala gymnasier, gå samman med andra för att skapa en tunnare administration, vinner inte Hangö något på, säger han:
– Vi har redan gemensamma rektorer och gemensamma skolsekreterare för flera skolor.