Turism – en näringsgren på sparlåga
Västnyland lockar inte turister i den utsträckning som regionen kunde göra. Berit Mariani–Cerati, en av försäljningscheferna på Friman Resor, säger att området ändå har enorm potential. I år ordnar hon företagets dagsturer från Helsingfors till Västnyland.
Faktum är att turismen här fortfarande är i barnskorna. Västnyland är det inget fel på, men inom marknadsföringen finns det ännu väldigt mycket att göra, säger Mariani–Cerati i allvarsam ton.
Hon vet vad hon pratar om: tidigare jobbade Mariani–Cerati för Scandinavian Airlines och var med om att bygga upp dotterbolaget Air Botnia, senare Blue 1. Som internationell försäljningschef fick hon lära sig att locka folk till Finland och bildade under den tiden ovärderligt kontaktnät inom branschen.
Efter flytten till Västnyland för några år sedan valde Mariani–Cerati att starta eget under företagsnamnet Visit Southpoint Finland. Företaget skulle hjälpa den småskaliga turismen att nå marknader som hittills inte kunnat nås.
– Vi behöver inte hitta på ett eget Legoland här. Vi har natur–och bruksområden, för att inte tala om skärgården. Det finns enorm potential för att hämta turister också från utlandet, men processen är långsam, säger Mariani–Cerati.
För tillfället vilar Mariani–Ceratis företag i skrivbordslådan. Nu jobbar hon för bussbolaget och researrangören Friman Resor där hon ordnar resor till Västnyland.
Tidskrävande projekt
Under sommarmånaderna erbjuder Friman Resor alltså ett antal olika dagsturer från Helsingfors till Västnyland. Besökarna får bekanta sig med bland annat Fiskars, Svartå Slott, och Matgruvan i Ekenäs skärgård.
Intresset har inte varit överväldigande, men företaget har förbundit sig till att köra dagsturerna oberoende av hur många turisterna är till antalet. Mariani–Cerati poängterar att dylika projekt inte blir lönsamma över en natt, eller ens ett år.
– Det är inte fel på produkten, mer marknadsföringen kräver mer tid än vi haft. Det första året går inte ihop ekonomiskt, men jag ser det som en investering. Om vi kan fortsätta nästa år beror på om företaget ser detta år som en investering eller bara en kostnad. Jag hoppas att man ger projektet tid och möjlighet att växa, konstaterar försäljningschefen.
Siktar man mot stjärnorna så når man inte fram direkt, menar Mariani–Cerati.
– Vi är ute för att nå också den stora världen, det är klart att det tar sin tid, säger hon.
Två typer av turister
Enligt Mariani–Cerati beror det svala intresset för dagsturerna på att firman fortfarande är okänd, liksom också Västnyland överlag. Också turisternas beteende spelar in.
– Det finns två typer av turister, de som planerar i förväg och de som reser spontant. Vårt projekt kom i gång först i år, så turisterna som redan i fjol planerade sin semester för 2014 hann vi inte nå. Så gott som alla turer har också ett två dagars förköpskrav, vilket försvårar resandet för spontana turister, säger hon.
Bara Fiskarsturen går att boka med en dags varsel. Mariani–Cerati hoppas på större flexibilitet från de inblandade företagens sida.
– Nästa år känner folk till att vi finns, och till dess har vi mer tid att marknadsföra dagsturerna till de rätta målgrupperna, säger hon.
På turistbyrån i Helsingfors tror man också att förköpskravet är en bidragande orsak till att dagsturerna inte lockat turister i massor.
– Vi tycker att konceptet är fantastiskt, men förköpet har varit ett problem. Spontana besökare vill ge sig i väg på direkten, men det är just nu inte möjligt, säger Sanna Salonen, kundservicechef för Helsinki Marketing Ltd.
Efterfrågan
Enligt Salonen finns det ändå ett stort intresse för just dagsturer till Västnyland.
– Min fingertoppskänsla är den att många är intresserade av bruksområdena, naturen och de pittoreska småbyarna. Folk känner till orter som Fiskars och Hangö, och endagsresor hör till turisternas vanligaste önskemål, säger hon.
Mariani–Cerati tror att Friman Resor är relativt unika i och med det breda utbudet skräddarsydda dagsturer. Enligt henne har Västnyland lika mycket att erbjuda som andra orter i Finland. Varför då till exempel Borgå lockar så många fler turister än Västnyland kan hon bara delvis förklara.
– Jag har fått höra att bland annat domkyrkan lockar besökare till Borgå. Här finns ju också kyrkor, många och ståtliga. Turister vet så väldig lite om Västnyland, medan Borgå sedan många år tillbaka har en etablerad turism, säger Mariani–Cerati.
Sanna Salonen tror att Västnyland lider av långa avstånd, men menar att det fortfarande finns hopp för turismen i området.
– Kollektivtrafiken inom området är kanske inte det bästa och avstånden mellan olika platser är avgörande. Att hyra bil är förstås möjligt, men många önskar färdiga resor där transporten från och till ett ställe ingår. Jag tror ändå att ett intresse för Västnyland och ett företag som Friman Resor finns, men det tar tid att få i gång verksamheten, säger Salonen, som hoppas på att dagsturerna fortsätter nästa år.