Dyra trafiklösningar talar mot stormarknadstomt
Läget mellan järnvägen och livligt trafikerade riksväg 25, liksom de kostsamma trafikarrangemang som en större affärsetablering där skulle förutsätta, lyfts fram i de första beslutsfattarkommentarerna till framtidsplanerna för Tammets fabrikstomt i Ekenäs.
- Byggkoncernen SRV bekräftade i onsdags, att man förhandlar med Tammet om den totalt 4,7 hektar stora fabrikstomten vid Metallduksgatan i Ekenäs.
- En affärsetablering modell större är målet, diskussioner har förts också med betydande aktörer inom handel, och Kesko bekräftar att man är intresserad.
- Här ser Kesko uppenbarligen en tänkbar plats, ett alternativ till Norra hamnen, för en kommande stormarknad.
– Vad är bättre än att företagsvärlden själv ser sig om: var hittar man en lämplig plats, vad behöver man på riktigt? Jag tycker det verkar OK, säger fullmäktige Jaana Tasanko, SDP.
Skall hon "på känsla" välja mellan Tammets tomt och Norra hamnen som plats för en större affärsetablering, drar fabrikstomten det längre strået.
Dock med reservationen, att bättre platser kanske finns - här krävs ingenjörsinsatser vid riksväg och järnväg för att säkerställa trygg trafik.
Fem miljoner
– Trafikmässigt kanske en bättre plats än Norra hamnen, bedömer fullmäktige Björn Siggberg, SFP.
Men: en större affärsetablering här "tar definitivt livet av Ekenäs centrum". I det avseendet är hamnområdet alla gånget att föredra
Och notan för riksvägsanslutningen rör sig enligt Siggbergs uppskattning om cirka fem miljoner euro.
Betjänar andra
– Det räcker säkert inte med en rondell i Björknäs-korsningen, instämmer planläggningsnämndens ordförande, fullmäktige Sven Holmberg, SFP.
På längre sikt, med tanke också på utvecklingen i Dragsvik och Björknäs, är staden säkert betjänt av en planskild lösning. Frågan är bara vem som skall betala den – för närvarande saknar staden de ekonomiska förutsättningarna.
En - eller två?
Liksom Siggberg är Holmberg övertygad om att storskalig affärsverksamhet på fabrikstomten skulle få olyckliga konsekvenser för handeln i centrumområdet.
En sådan negativ utveckling gäller det att försöka avstyra, framhåller stadsstyrelsens ordförande Anders Walls, SFP.
Men - mycket beror på affärskonceptet, och även om Walls inte "hört om några detaljer" vad gäller diskussionerna mellan SRV och Tammet, räknar han med att skillnaderna i koncept kommer att vara rätt stora, om man jämför ned Norra hamnen.
Han utesluter inte att en annan aktör hoppar på hamntåget om Kesko skulle välja att etablera sig på fabrikstomten: nya stormarknader tenderar att dyka upp parvis.
Kanske bättre?
Fullmäktige Kerstin Ilanders, SFP, spontana reaktion på nyheten var att fabrikstomten kanske är en bättre plats än Norra hamnen.
Fullmäktige Marko Reinikainen, Gröna, bedömer planen vara mera realistisk än köpcenterplanerna för Norra hamnen, men gör klart att hans och hans partikamraters negativa hållning till en stormarknadsetablering i Raseborg består.
"Jättefint initiativ"
– Jätteintressant, utveckling är bra, kommenterar stadsstyrelsens andra vice ordförande Fredrika Åkerö, SFP.
– Ett jättefint initiativ, tycker för sin del samhällstekniska nämndens ordförande, fullmäktige Werner Orre, SFP.
I motsats till Åkerö, har Orre har varit kritisk till tanken på en stormarknad i Raseborg, men tycker det är utmärkt om man via samarbete med en seriös aktör kan stöda ett lokalt företag i ekonomisk knipa.
Delgeneralplan
Liksom Reinikainen uppfattar Orre en affärsetablering vid Metallduksgatan som ett betydligt mera realistiskt projekt än det tänkta köpcentret i Norra hamnen.
Men för att man skall få ett grepp om helheten, inte minst om trafiklösningarna, behövs en delgeneralplan för hela området.
Och det kan inte vara stadens sak att stöda enskilda företag med en riksvägsanslutning för miljoner. Kanske med en andel av kostnaderna, eftersom anslutningen också gagnar staden, resonerar han.