Plus minus noll med 44 000 kvadratmeter
Avsikten med remissen i december var primärt att ge nämndmedlemmarna en chans att läsa in sig på Airix Miljös pinfärska trafik- och handelsutredningar.
Genom att inte bara besluta om bordläggning garderade man sig för en situation där det blir nödvändigt att göra ändringar i beredning eller föredragning.
Något behov av ändringar uppstod i alla fall inte. Då nämnden på onsdag tar planeförslaget till fortsatt behandling, har egentligen ingenting förändrats i sak i det. Förslaget föreslås bli framlagt till påseende i minst 30 dagar, därtill skall diverse utlåtanden begäras in av olika myndigheter och instanser.
Över järnvägen
Oförändrad är således målsättningen, att "göra det möjligt att bygga en stor detaljhandelsenhet och ett köpcentrum i anslutning till detta i Handelshamnen".
I praktiken skulle det här ske genom att man i hamnområdets nordligaste del, i kvartersområdet mellan Formis och järnvägen samt på ett sammanbindande utsprång eller lock över järnvägen ritar in en byggrätt på sammanlagt 44 000 kvadratmeter.
Norr om järnvägen fördelas våningsarealen på tre, söder om järnvägen på fyra våningsplan.
Billigare för staden
Konsultföretagets båda utredningar, trafikutredningen och handelsutredningen, pekar i samma riktning: Det är möjligt att med rätt små ingrepp åstadkomma de trafiklösningar som etableringen i Norra hamnen förutsätter – och prognoserna gällande köpkraftens tillväxt visa på ett ökande behov av utrymme för både dagligvaruhandel och annan detaljhandel.
I stadens perspektiv finns det dessutom ett rent kommunekonomiskt incitament för att låta planläggningen rulla vidare längs nu aktuellt spår:
Det finns beräkningar som visar, att staden hade dragit på sig kostnader i storleksordningen tre-fyra miljoner om man gått in för att in för att förverkliga detaljplanen för handelshamnen i dess ursprungliga form – men att man med det Mäenpääska konceptet kan förväntas landa på ett plus-minus-noll-resultat.
Signal om reträtt?
På måndag tar stadsstyrelsen del av en lägesrapport gällande planläggningen.
Av den framgår bland annat just att avtalet mellan staden och Mäenpää Byggnads Ab bör uppdateras eftersom högre byggrätt gör att priset på detaljplaneområdet – tidigare en jämn miljon – stiger.
Men beredningen innehåller också en skrivning som, om den skall tas bokstavligt, kan tolkas som en signal om reträtt eller förskjuten tidtabell:
"Vid de förhandlingar som förts beaktas också att planen kan verkställas i faser. En möjlighet är att planen kan förverkligas till de delar, som inte berörs av planändringen, dvs. området AL-1."
"Inte vet jag"
Stadens tekniska direktör Jan Gröndahl, som berett ärendet för stadsstyrelsen, vill i det här skedet inte i detalj gå in på innebörden av sin egen skrivning.
– Inte vet jag om det är en signal, säger han och påminner om att ett för hamnområdet finns en gällande detaljplan – förslaget till planeändring har ännu inte ens lagts fram till påseende.
I det läget är det förhastat att dra några slutsatser, betonar Gröndahl.
För slutsatser kan det börja vara så dags då utlåtandena om planeförslaget föreligger, nu till en början gäller det att invänta stadsstyrelsens beslut med anledning av lägesrapporten.
Förslaget inför måndagens sammanträde är att rapporten antecknas till kännedom.