Företagare, var beredd på ändrade planer
Camilla Pökelmann är ekonomichefen du kan hyra. Affärsidén är så bra att hon numera arbetar heltid med sitt företag.
Fundera på vad du tycker om och vad som ger dig flow i arbetet.
Det rådet ger Camilla Pökelmann, revisorn som startade eget 2012. I många år arbetade hon som redovisningschef och revisor på stora internationella företag inom industrin, bland annat på Finska Socker. I det jobb hon senast hade fick hon inte utlopp för allt sitt kunnande, och det var början till Econsult pro. Där säljer hon sina tjänster, bland annat som ekonomichef.
– Man kan hyra mig till exempel för någon dag i månaden, någon dag i veckan eller för projekt. Jag deltar också regelbundet på styrelsemöten, gör ekonomiska rapporter till styrelsen och utbildar ägare som inte har ekonomiutbildning i vad bokslut är.
Nytt i Finland
Att hyra en ekonomichef är en relativt ny sak hos oss. I Sverige och övriga Europa är det redan stort. Pökelmann har hört att skillnaden mellan länderna kan bero på att anställningsskyddet är svagare i Finland. Här är det lättare att säga upp folk. Man behöver därför inte lika mycket inhyrd arbetskraft, som går att göra sig av med under sämre tider.
Pökelmann har haft flyt. Hon grundade sitt företag 2012 och arbetade med det en dag i veckan hemifrån. I augusti 2013 hyrde hon ett kontor i centrala Karis och kunde jobba heltid som företagare.
Något statligt startstöd fick hon inte, eftersom hon jobbade vid sidan om. Hennes råd till de som vill ha startstöd är att först diskutera sin idé med utvecklingsbolaget Novago och sedan gå vidare med att grunda företag.
Dator och möbler
Själv satsade hon egna pengar på en hygglig dator och på en billast från Ikea, det vill säga kontorsmöbler. Andra utgifter var att skapa en logo, trycka upp visitkort och få en webbsida. Facebooksidan kostade inte något.
– Man behöver inte ha en detaljerad affärsplan. Glöm det. Världen förändras så snabbt. Det är bättre att vara flexibel, säger hon.
Man kan ha en baskunskap och bygga på med det man märker att kunderna behöver. Eftersom världen förändras kommer kundernas behov också att förändras.
Hon uppmanar företagare att nätverka med andra, till exempel genom att gå med i den lokala företagarföreningen. Det har hon själv gjort.
Och var får Camilla Pökelmann flow?
– I mötena på fältet, med företagsledning och ägare.