Våga satsa på dina egna idéer
Den som har en affärsidé och är tillräckligt motiverad att ta reda på saker kan starta ett företag. Det säger Helena Pettersson på Syrrans garderob.
– Jag trodde själv att en entreprenör måste vara jättegammal, jätteutbildad och jätte-erfaren. Men det finns ingen åldersgräns. Och man kan ta reda på det mesta, Google är vår bästa vän, säger Helena Pettersson.
Hon har kommit till Västra Nylands folkhögskola i Karis för att tala om företagande och entreprenörskap inom ramen för en studia generalia-serie.
Auditoriet är välfyllt när Pettersson berättar historien om hur företaget Syrrans garderob uppstod, och vad man ska tänka på om man har en god idé och vill satsa på den.
Syrrans garderob är en finlandssvensk nätloppmarknad som har drygt tre år på nacken. Den har drygt 3 700 registrerade användare och cirka 2 000 produkter till salu. Att använda sajten är gratis, fastän det kostar att upprätthålla den.
– Syrrans garderob är mötesplatsen, förklarar Pettersson.
Inkomster får man via annonser på sajten och samarbetspartners.
Affärer på svenska
Idén föddes i april 2010. Pettersson hade stora kassar med överflödiga saker, men saknade tid att stå på loppis och sälja dem. Den stora finska nätsajten Huuto.fi kändes plottrig och Ebay för stort.
– Jag tänkte att det kunde vara trevligt att göra affärer med andra finlandssvenskar.
Efter lite övertalning hakade de två systrarna Heidi och Cattis på och bollen sattes i rullning.
– Här fastnar många. Man får en stor idé och sen känns det som att bestiga Mount Everest utan utrustning, säger Helena Pettersson.
Hennes råd är att organisera jobbet. Skriv upp vad du behöver göra och beta av listan, punkt för punkt. Hon nämner bland annat bankkonto, göra företagsanmälan, skaffa ett webbdomän, hitta ett webbhotell, göra skattedeklaration och bokföring.
Att pappersarbete är jobbigt förnekar hon inte, men tillägger:
– Jo, man klarar det! Det finns massor av information på nätet.
... annars måste vi döda er
Pappa Pettersson kläckte namnet Syrrans garderob. Föräldrarna har också stött företaget med ett litet lån.
Webbsidan gjordes av några bekanta. Att få en fungerande sajt, där användarna kan kommunicera med varandra, tog längre tid än väntat.
Helena Pettersson trodde det skulle ta en månad. Arbetet varade ända till september.
I början höll systrarna låg profil. De som gjorde webbsidan fick stränga order om att hålla tyst.
– Vi sade att om ni berättar det här för någon annan måste vi döda er, minns Pettersson.
Ingen miste livet, och i september 2010 hölls en lanseringsfest för 40 vänner. Efter det spred sig ryktet snabbt via gillare på Facebooksidan och bloggare på nätet.
Och på den vägen är det.
Entreprenörer är annorlunda
Helena Pettersson skiljer mellan företagare och entreprenörer. En företagare kan ärva eller köpa ett existerande företag, eller göra samma sak som hen tidigare gjorde som löntagare.
En entreprenör vågar vara innovativ, annorlunda och starta något nytt.
Bra kvalitet lättare att sälja
När det är dags för fotografering går vi till modelinjens rum. Där finns provdockor med fantasifulla kreationer, en del gjorda av återvunna kläder.
Eftersom Pettersson representerar en klädloppis undrar jag om hon bär något från Syrrans garderob.
Lätt förlägen synar hon sina kläder och konstaterar att hon i dag är ett dåligt exempel. Sedan lyser hon upp. Det vita pärlhalsbandet är köpt via webbsidan.
– Det kostade 16 euro i en butik, vilket var för dyrt. Sen hittade jag det för fem euro på Syrrans garderob.
En av de saker hon lärt sig via företaget är vilka kläder som har ett andrahandsvärde.
– En trasa från en lågpriskedja håller kanske i ett år, medan till exempel en trenchcoat från Benetton håller i flera år. Det är lättare att sälja bra kvalitet.
- Helena Pettersson tipsar om hur du går vidare efter att ha kläckt en lysande idé.
- 1. Kolla till exempel på nätet om det finns liknande idéer och konkurrenter.
- 2. Tänk igenom vad som behövs i praktiken. En fabrik? En webbsida? En blogg? En anställd?
- 3. Fundera på var du får de pengar som behövs. Det kan vara egna besparingar, banklån, statliga bidrag, mamma och pappa ...
- 4. Gå igenom hur du tjänar pengar på din idé.
- 5. Allra viktigast: tro på och stöd din idé till 150 procent. Du måste orka jobba med den.
- 6. Ligg lågt i början. Berätta bara för en liten krets vad du gör, så ingen van entreprenör snappar upp din idé. Ha till exempel registrering av företag, webbsida i skick innan du berättar mera.
- 7. Nätverka. Dina kompisar orkar inte höra om krångel med skattedeklarationen eller nätsidan. Andra i liknande situation kan vara intresserade.