Återgång till 90-talsnivå
Bortsett från en bottennotering – 90 579 nyregistreringar – under finanskrisåret 2009, har antalet inregistrerade nya personbilar inte sedan 1996 varit lika lågt som i fjol.
År 2010 inregistrerades 111 989 nya personbilar, året därpå steg antalet till 126 123 för att sedan igen sjunka till 111 258.
I fjol stannade det vid 103 450 bilar, sju procent färre än år 2012 och betydligt under det årsgenomsnitt på närmare 127 000 nya personbilar som branschens centralorganisationer anger för perioden från år 2000 och framåt.
En för branschen ohållbart låg nivå, anser man.
Men nu ges anledning att tro att botten i konjunkturnedgången är nådd. Den allt äldre fordonsparken betyder utvecklingspotential för bilhandeln, och en övergång till bilbeskattning baserad på körkilometrar skulle skapa möjligheter för 140 000 till 160 000 nyregistreringar årligen – vilket skulle hindra medelåldern i personbilsbeståndet från att stiga, resonerar branschorganisationerna.
Tyngsta ökade mest
Också inom handeln med skåpbilar var utvecklingen i fjol klart negativ. Nyregistreringarna stannade vid 10 405, vilket innebar en minskning med hela 9,3 procent jämfört med år 2012.
Busstrafikidkarna var återhållsamma med att förnya eller komplettera sin fordonspark, 388 inregistrerade nya bussar var 27,5 procent färre än året innan.
På lastbilsfronten, särskilt bland de tyngsta lastbilarna gick utvecklingen i motsatt riktning. Sammanlagt 3 508 nya lastbilar eller 7,9 procent flera än år 2012 inregistrerades. Av dem återfanns 2 720 i viktklasen över 16 ton dör ökningen därmed blev hela 13,5 procent.
Stigande medelålder
Av de personbilar som i slutet av oktober 2012 var i trafik, var hälften högst 9,6 år gamla. Motsvarigt var 75 procent av dem högst 14,7 år gamla.
Bilarnas medelålder var då 10,9 år – mot 10,7 år i slutet av 2011 och 10,6 år i slutet av 2010. Uppgifterna är hämtade ur Trafis statistik.
Då bilbranschens informationscentral redovisade situationen i Europa, med avseende på hur antalet nyregistrerade personbilar förändrades åren 2011–2012, stod sig Finland med en minskning på 11,8 procent rätt väl i konkurrensen.
För bottennoteringen stod, kanske inte så förvånande, Grekland med en minskning på 40,1 procent tätt följd av Portugal (37,9) och med Cypern på tredjeplatsen (24,6).
Det klart lysande undantaget i församlingen också bland de länder som uppvisade en positiv utveckling, var Island med en ökning på hela 56,1 procent. Men var ökningen stor i procent räknat, var den desto blygsammare då man ser till fordonsmängden – från 5 054 till 7 902 personbilar.
På plussidan kom Ungern och Estland på andra och tredje plats, med en ökning på 17,6 respektive 12,5 procent.
Bakgrund
Finland nästsist 2010
- I en jämförelse från 2010 av personbilsparkens medelålder i tolv europeiska länder, kom Slovakien (11,5 år), Finland (11,9) och Estland (12,0) sist.
- Lägst var personbilarnas medelålder i Irland (6,3 år), Storbritannien (7,3) och Österrike (7,3)
- EU-medeltalet låg då vid 8,3 år, enligt uppgifterna från de europeiska biltillverkarnas organisation ACEA.