Julshoppingen går på högvarv
Hårda eller mjuka paket? Resväskor eller armband som sägs stimulera blodcirkulationen? Vi frågade västnyländska butiker vilka varor som har gått åt bäst.
Årets julklapp kan komma i många olika former, men frågar du Marielle Relander från Melles hälsoshop i Ekenäs finns en given favorit.
En julklapp som inte bara drar till sig kunderna som en magnet – utan faktiskt ordagrant är en sådan.
– Vi säljer mycket magnetarmband. De sätter i gång blodcirkulation i kroppen. De är också bra mot värk och fungerar uppiggande, säger Relander.
För dem som vill pigga upp ett större område på kroppen erbjuds en magnetmatta.
– Du kan lägga den på ryggen, i nacken, innanför dynvaret. Den har 21 magneter insydda.
Borttappade pojkvänner
Karis- och Ekenäsbutiken Wild Shoes ägare Tapio Viljanen säger att skor kan vara en svår julklapp att köpa. Därför är det flera tjejer som kommer in med sina borttappade pojkvänner och visar dem vilka skodon de vill ha under granen.
Men också gåvokorten går åt i rasande takt.
– Nu i slutskedet går det åt många av dem, säger Viljanen.
God åtgång har även tofflor och Samsonite-reseväskor, som enligt Viljanen är den ultimata gåvan.
– Om vi tänker att någon fyller femtio, och ni har skrapat ihop lite pengar, vad får man egentligen för det? Inte får man mycket för tvåhundra euro i dagens läge. Men en Samsonite ... Där har du en vän i femton, tjugo år.
Facebook lockar
I artikeln intill berättar vi om hur sociala medier har revolutionerat julshoppingen. Såväl Melles hälsoshop som Wild Shoe annonserar flitigt på Facebook – och resultatet är hisnande.
– Vi har hållit på i snart två år. Det är framtidens melodi, säger Tapio Viljanen.
– Man märker att folk är här och köar redan följande morgon när vi har gjort reklam för reavaror på vår Facebook-sida.
– Det funkar jättebra. I en tidning når du ut till många människor, men på Facebook ser de som är intresserade direkt vilka erbjudanden vi har, säger Marielle Relander.
Vill ha dyra telefoner
Kyrkslättstjejerna Inka Niemi och Minnami Lindfors, som kollar in Tiimaris slutförsäljning i köpcentret Aseman ostari i Kyrkslätt, hör till dem som uppskattar att få erbjudanden i sitt nyhetsflöde.
– Man får tips, säger Lindfors.
– Och man vet mer om varorna när man kommer till butiken, säger Niemi.
Tjejerna har shoppat allt från kläder till elektronik till sina nära och kära i julklapp.
Själva önskar de sig mest av allt nya telefoner.
– De ska helst kosta kring 400 euro, men de måste inte vara så dyra, säger Minnami Lindfors.
Hårda och mjuka paket
Ann-Mari Lemström har kommit till Kyrkslätt från Ingå för att titta på kläder i Kappahl. Hon säger att nätreklam inte fungerar på henne.
– Jag reagerar inte särskilt mycket på reklam på nätet och det är mer sällan jag handlar där. Om det gäller textiler vill jag känna på dem först, säger hon och rör vid en rosa collegetröja som hon ser ut att vilja ha i julklapp.
Men alla gillar inte mjuka paket. För dem kan en god bok vara ett alternativ. Mikko Salmela från Info-bokhandeln i Kyrkslätt säger att Kjell Westös nyaste roman Hägring 38 har gått åt som smör i solsken.
– Den kan man ge till vem som helst.
Ett annat julklappstips för bokmalar med intresse för lokalhistoria är den pinfärska Berättelser från Lappböle, rekommenderar Salmela.
Tablettdatorer säljer bra
På nöjessidan finns det enligt Helena Kastikainen från Kyrkslätts Citymarket tre tydliga favoritjulklappar i år:
Cd-skivan Vain elämää kausi 2 där inhemska artister tolkar varandras låtar, den sex år gamla spelkonsolen Playstation 3 som fortfarande säljer starkt samt olika typer av tablettdator.
– De sistnämnda säljer vi förvånansvärt många av, säger Kastikainen.