Facebook får dig att öppna plånboken
De sociala medierna har förändrat vår vardag – och vår julshopping.
Julhandeln går nu in i sin sista, mest hektiska fas. I takt med att konkurrensen mellan affärerna har hårdnat tar köpmännen till nya knep för att få dig att hyvla kreditkortet. Det räcker inte längre med reklamskyltar och jinglar i radion – i dag sker en stor del av marknadsföringen via sociala medier.
– Teknikens utveckling förändrar framför allt konsumenternas köpbeteende, men även köpmännens vardag, säger Jan Nyström från analytikerföretaget Sas Institute som har analyserat hur sociala medier revolutionerar butiksbranschen.
Erbjudanden som skickas direkt till kundens mobil är i dag vardagsmat, skriver Sas institute i ett pressmeddelande. Om du rör dig på tjänster som Foursquare, Yelp och, givetvis, Facebook är chansen stor att du stöter på reklam.
Butiken – ett provbås
Ett problem som vår ökade vistelse på internet har lett till för butiksinnehavarna är att många i dag använder de fysiska affärerna enbart som provbås för att testa hur välsittande den där läckra prickiga klänningen är – för att sedan gå hem och beställa den från webbsidan med det billigaste priset. Smidigt för kunderna? Ja. Surt för butikerna? Ännu mera ja.
Det här har man försökt tackla genom att installera trådlösa internetanslutningar i butikerna, skriver Sas institute. Målet är att du i stället ska lockas att beställa varan direkt från butikens egen webbplats, om du inte vill bära runt på en shoppingkasse.
Analyserar dina stamkundskort
Analys är ett honnörsord bland företag som vill åt innehållet i din plånbok. Använder du ett stamkundskort? Gillar du produkter på Facebook? Då kan du räkna med att butikerna analyserar ditt köpbeteende. Det här är extremt viktig data för dem. Genom att känna kunden kan butikerna anpassa sitt sortiment efter marknadens sug. De kan också välja vilken typ av varor som ska säljas till reapriser samt hur produkterna bör placeras i butiken för att få saliven att droppa ur din mun.
– Med hjälp av teknologin kan butikerna bättra förstå vad kunderna egentligen vill ha. Till exempel i USA har man redan länge dragit nytta av teknologi och analys inom butiksbranschen. Den här julen innebär ändå ett verkligt genombrott för mobilteknologin och analysen av kunduppgifter, säger Jan Nyström från Sas Institute.
– Personliga eller platsanpassade erbjudanden en följd av det här. Det är bara en tidsfråga innan de är en del av vardagen också här i Finland.
På alla fronter
Att bara ställa fram sina varor på hyllan funkade kanske förr, men i dag handlar shopping om så mycket mer än vilka föremål som landar i kundkärran. Det ska vara mångmedialt. Internethandlar, kataloger, fysiska butiker – butikens brand, stämning och servicenivå är ett enhetligt paket som måste fungera på alla fronter.
Det femte och sista knepet i kampen om dina kontanter är så kallad webrooming. Alltså: En omvänd form av att du testar varorna i butiken och sedan köper dem på internet. Här handlar det i stället om att kunden köper varorna via datorn och plockar upp dem i butiken. Du får en känsla av kontakt med försäljarna – och de kanske lyckas få dig att impulsköpa en snitsig fluga som står framställd i kassan.