Inget om taxiproblem i Karis har hörts hos NTM-centralen
För att få taxitillstånd krävs att man uppfyller en rad krav – samt att man fortsätter uppfylla dem. Bland annat krävs det i lagen om taxitrafik att den som beviljats taxitillstånd kopplat till en viss station verkligen kör på det området.
NTM-centralerna fastställer årligen det högsta antalet taxitillstånd per kommun. Då beslut om antal tillstånd fattas bestäms det även hur många tillstånd som inkluderar krav på tillgänglighet.
För att beviljas taxitillstånd måste man uppfylla vissa krav – bland annat måste taxiföretagaren ha gott anseende. Med det avses bland annat att man inte dömts till fängelsestraff på mer än två år under de tio senaste åren eller till fängelsestraff på högst två år under de fem senaste åren.
För att få behålla taxitillståndet måste en rad krav uppfyllas. Däribland krav på att man verkligen kör på det område som tillståndet är kopplat till.
212 tillstånd i Västnyland
I Hangö finns det totalt 17 taxitillstånd under detta år, i Raseborg 59. Raseborgs taxitillstånd är fördelade så 32 finns i Ekenäs, 20 i Karis och 7 i Pojo. I Lojo finns det 67 taxitillstånd, i Ingå 9, medan man i Kyrkslätt och Sjundeå delar på 60 tillstånd. Inalles har alltså 212 taxitillstånd beviljats för Västnyland som helhet.
– Raseborgs kvot utökades med tre tillstånd nu. De tre nya taxitillstånden är kopplade till stationen i Ekenäs, berättar föredragande vid NTM-centralen Taru Pelkonen.
Inte hört klagomål
Pelkonens öron har inte nåtts av några klagomål på taxisituationen i Karis, som VN skrev om förra veckan (13.3). För få taxitillstånd verkar det åtminstone inte finnas:
– Taxiföretagarna i Karis anser att det finns tillräckligt många tillstånd och staden Raseborg verkar inte över huvud taget ha gett något utlåtande om behovet av fler tillstånd. Åtminstone hittar inte jag något utlåtande från staden.
Utlåtandet skulle i så fall ha lämnats in i höstas.
Att problemen i Karis av många anses bottna i att alla innehavare av taxitillstånd inte hör till samma beställningscentral (se VN 13.3) har Pelkonen inte heller hört något om.
– Och som taxiföretagare måste du inte höra till något dylikt system, det är inget tvång på det, säger hon.
Klagan i förenings namn
En taxiföretagare i Karis hävdade i VN den 13 mars att det är ett rent kaos på taxifronten i just Karis. En taxiföretagare med flera bilar står utanför systemet med en gemensam beställningscentral, det så kallade ULA-systemet, och ett annat företag har ett taxitillstånd i Karis, men dess bil ser han väldigt sällan vid taxistolpen.
– Det företagets bil är på alla andra ställen än i Karis, sade taxiföretagaren.
Det bekräftar en annan taxiföretagare i Karis, Matts Malmberg. Han hoppas att myndigheterna kunde få någon ordning på det här. Innan saken alls kan börja utredas måste ett klagomål lämnas in, säger Pelkonen vid NTM-centralen.
Men det går inte för vem som helst att anonymt lämna in ett klagomål.
– Till exempel taxiföretagarnas förening kan lämna in ett klagomål om det är så att ett företag sällan eller aldrig syns till i Karis trots att företaget innehar ett av taxitillstånden där, säger Pelkonen.
Annat system i Ekenäs
En annan sak som är en källa till irritation bland taxiföretagarna i Karis är att kollegerna i Ekenäs inte är med i samma navigationssystem som de flesta taxiföretagarna i Karis och Pojo.
– Vi var något av pionjärer då vi 2005 gick med i navigationssystemet som sköts via beställningscentralen i Vasa. Då höll Ekenäsföretagarna hårdnackat fast vid det gamla, rop-ULA. Vi ville ha dem med i det nya systemet, men de vägrade. Senare gick de också över till satellitnavigering, men via Borgå. Inte via Vasa som vi andra i Raseborg, säger Malmberg.
Men som sagt, enligt Taru Pelkonen måste man inte höra till något system alls – följaktligen inte heller till samma system som någon annan.
Beklagar tisdagens fall
Angående taxiproblemen förra veckans tisdag beklagar Malmberg att allt strulade till sig.
– Om den företagare som är utanför ULA-systemet hade varit med så hade beställningscentralen kunnat anropa honom. Allt skulle vara mycket trevligare om det företaget ingick i vårt system.