Väntade trekvart på en taxi – som inte hade tid att köra
Aleksandra Silna i Karis är arg och besviken. Hennes 8-åriga dotter hade i tisdags en läkartid på VNS barnavdelning. Silna beställde taxi i god tid. Klockan gick men ingen taxi kom.
Aleksandra Silnas 8-åriga dotter hade tid hos en läkare på barnavdelningen vid Västra Nylands sjukhus i tisdags klockan 11.30. För att vara säker på att hinna i tid beställde Silna en taxi redan klockan 10.30, det vill säga en timme före utsatt läkartid.
– Jag sa att vi kan gå till taxistationen och ta taxin därifrån. Då vi väntat 45 minuter på stationen och ingen taxi anlänt ringde jag Karis taxi på nytt. Då fick jag höra att jag var nummer fyra i kön.
Hade inte tid
Då en taxi sent omsider anlände frågade chauffören vart Silna och dottern skulle åka.
– Då jag sa att vi skulle till sjukhuset svarade han att han inte hinner för han har en annan körning om tio minuter.
Läkarbesöket blev därmed inte av och någon ny tid senare samma dag gick inte att få, alla tider var bokade.
– Min dotter har utretts för astma och vi skulle få veta resultaten och hur vi ska sköta sjukdomen.
Silna förundras dels över hur man kan bemöta kunder på det här sättet, dels på orsaken till att taxin inte kom i tid. Hon undrar om det finns för få taxibilar i Karis i förhållande till invånarantalet.
Så vad hände hos Karis taxi då Silnas beställda taxi uteblev?
Frågan går till ULA-taxiföretaget Taxi Vasa som förmedlar bland annat Karis taxis beställningar. Utöver taxibeställningar i Karis och Pojo förmedlar Taxi Vasa beställningar till Korsholm, Jakobstad och Pargas. Företaget förmedlar månatligen cirka 40 000 taxibeställningar.
Vid Taxi Vasa svarar Marko, som inte vill uppge sitt efternamn, att tisdagen var extremt rörig i Karis.
– Det var långa väntetider mitt på dagen. Vi hade en Karistaxi i Helsingfors, två i Lojo och två i Ekenäs på körningar. Två bilar skulle ensamma ha hand om alla körningar inom Karis.
Kunde ni inte ha bett kunden att välja ett annat fortskaffningsmedel så hon hade hunnit i tid till läkaren?
– I vanliga fall brukar vi nog göra det, om vi känner till att väntetiden är lång. Den här kunden var antagligen den första som i går inte fick taxi i tid.
Med andra ord; eftersom situationen med långa väntetider var ny för dagen ombads inte Silna ta buss eller tåg.
Finns inget kösystem
Något egentligt kösystem finns inte, säger Marko. Det är inte nödvändigtvis så att den som först beställt en taxi får en bil först. Ibland avgör chaufförens position vilken kund som först får taxi, den kund som är närmast får just den taxibilen.
– Förhandsbeställningarna kommer direkt till den taxi som blir ledig och är närmast kunden, säger Marko.
Att det är så här det fungerar bekräftas av en taxiföretagare i Karis.
– Att man gör en förhandsbeställning är tyvärr ingen garanti för att man får en taxi på utsatt tid, säger taxiföretagaren.
Han vet att många kunder löser det så att de ringer direkt till en bekant chaufför. Vilket i sin tur leder till att chauffören är fast med en körning då det kommer in en beställning via beställningscentralen.
Inflammerat
Taxiföretagaren vill inte skylta med sitt namn. Taxisituationen i Karis är för inflammerad.
– Det har den varit länge, alltför länge. Jag kan inte förstå att det har fått fortgå, det har varit som vilda västern i sex sju år.
Vad han avser är att en taxiföretagare står utanför systemet med en gemensam beställningscentral, det så kallade ULA-systemet, och ett annat företag har en licens i Karis men dess bil ser han väldigt sällan vid taxistolpen.
– Det företagets bil är på alla andra ställen än i Karis.
"Tillräckligt många"
Den här taxiföretagaren tycker det finns alldeles tillräckligt många bilar i Karis.
– Men det som saknas är självdisciplin hos flera av taxichaufförerna. De stänger av telefonen och slutar jobba för dagen då de tycker att de har fått ihop till sin dagskassa.
Det kan innebära att färre bilar är i trafik per skift än vad det borde vara.
Det är också därför det ofta är svårt att få tag i en ledig taxi på kvälls- eller nattetid, säger han.
Han har dock hopp om att det ska bli ordning på torpet inom kort.
– Taxiproblemen i Karis behandlas hos NTM-centralen. Jag hoppas på en snar lösning.
Och lösningen är alltså inte flera bilar, enligt honom, utan att Lagen om taxitrafik efterlevs. Och det är det upp till just NTM-centralen att övervaka.