Formel 1 strävar framåt med gamla metoder
Tankning under tävling, bredare däck och snabbare bilar. Ingen annan sport försöker förnya sig så ofta som formel 1.
Det är bara ett drygt år sedan de senaste regeländringarna och redan nu diskuterar man de nyaste förslagen i F1-depåerna.
Grenens strategigrupp gav ut en lista på eventuella regeländringar som skulle träda i kraft 2017.
Listan har väckt motstridiga känslor. I synnerhet har tanken på att inte stävja kostnaderna utan istället öppna F1 för tävling med köpta bilar väckt farhågor. De mindre teamen skulle därmed kunna köpa inte bara motorerna av de stora tillverkarna – det skulle göra slut på traditionen att alla designar sin bil själv.
Force Indias biträdande teamchef Bob Fernley anser att det skulle ha en dramatisk inverkan på privatteamen. De flesta har redan nu ekonomiska problem.
– Som privatteam måste vi nu granska vår affärsmodell och hur vi ska kunna klara oss. Det samma gäller Sauber, Williams, Lotus och Manor, säger Fernley.
– Inget slag av utgiftskontroll kommer. Man överväger inte en rättvis inkomstfördelning och motorerna blir inte billigare.
Tankning tillbaka
Ett av de största ändringsförslagen är att tanka under tävling för att öka chansen för överraskningar. Mellantankningen förbjöds efter säsongen 2009 för att det var så dyrt att transportera tankningsapparaturen.
Man vill att bilarna blir snabbare och ser maffigare ut, bland annat genom bredare däck. De senaste årens regeländringar har gjort bilarna långsammare men nu vill man alltså öka hastigheterna igen med 5–6 sekunder per varv.
– Vi vill att vi utan tvivel har planetens snabbaste bilar. Det händer nu och det är en förträfflig nyhet, säger Mercedeschefen Toto Wolff.
Kimi Räikkönen gillade också förslaget.
– Det skulle vara roligt med snabbare bilar, Det skulle påminna om hur det var förr i tiden och är i mitt tycke den rätta riktningen, sade Räikkönen.
Färre åskådare
Syftet med förslagen på regeländringar är att göra F1 mer underhållande och genom det öka populariteten. Tv-tittarsiffrorna för F1 har nämligen sjunkit. Säsongen 2014 hade F1 globalt 425 miljoner tittare när siffran året innan var 450 miljoner. Det är ett rejält tapp jämfört med säsongen 2008 då VM-serien sågs av hela 600 miljoner tittare.
Inte bara F1-cheferna är oroade över den sjunkande populariteten. På onsdagen meddelade även F1-förarnas förening att de tänker göra en global utredning av supportrarnas åsikter om formel 1.
FAKTA: Häftigare bilar med bredare däck och spoiler
– Strategigruppen i formel 1 består av Internationella bilförbundet, innehavaren av de kommersiella rättigheterna för formel 1, och teamen Ferrari, Red Bull, Mercedes, McLaren, Williams och Force India.
– Det av strategigruppens förslag på regelförändringar för säsongen 2017 som fått mest uppmärksamhet är att tankning under GP-loppen ska komma tillbaka. Tankningarna anses vara spektakulära och öka oförutsägbarheten.
– Teamen skulle fritt få välja vilka två däcksorter de vill använda under GP-helgen. Nu är det däcktillverkaren Pirelli som väljer. Den här förändringen skulle träda i kraft redan 2016 trots att Pirelli tycker att det är en säkerhetsrisk.
– Bilarna ska bli lättare och det blir tekniska ändringar som innebär att bilarna blir snabbare.
– Däcken blir bredare från dagens 36 till 42 centimeter. Spoilern både fram och bak breddas. Då ser bilarna pampigare ut och de blir också snabbare.
– Begränsad hjälp till förarna. I starten ska exempelvis förarna sköta starten utan automatik, genom att använda kopplingen.