Vådlig krasch blev ny start
En vådlig krasch i EM i somras avslutade säsongen för Peter Wentzel i båtsportens 3C-klass. Nu startar han om med en helt ny båt.
EM i Nystad tog i praktiken slut innan det börjat för Ekenäsbon Peter Wentzel. Fyra varv in på den första starten voltade han och kartläsaren Michael Bussman riktigt ordentligt i 78 knops hastighet. Båten slog ett helt varv runt och EM var över.
– Alla säkerhetsanordningar och dylikt fungerade som de skulle, men felet var att jag gasade på för mycket. När det kom en vindpust tappade båten kontakten med vattnet och lyftes upp i luften, säger Peter Wentzel nu några månader senare.
Till exempel på Youtube kan man se ett klipp som visar hur snabbt och oväntat olyckan sker. Tur i oturen var att Bussman och Wenzel klarade sig förhållandevis oskadda.
– Michael hade ett sår i ansiktet som blödde, men det var inget allvarligt. Min nacke fick en ordentlig smäll, som jag ännu känner av, men ingenting var brutet eller så. Så det var fritt fram att fortsätta och också Michael var med på det. Det var skönt att höra, säger Wentzel.
Tid att tänka
Även om till exempel de demolerade luckorna in till förarkabinen tydligt visar vilka krafter det handlat om klarade båten kraschen bra. Men trots det var säsongen över efter EM, vilket betydde att bland annat VM fick vara.
– Nog hade vi kunnat fara dit, men det kändes inte som jag var redo för det. Det fanns en hel del att tänka på och det var ingen idé att åka dit och köra för halv maskin, säger Wentzel.
Någon tanke på att lägga av helt fanns dock inte. Motivationen fanns definitivt kvar och det lilla man hann köra i EM var trots allt hoppingivande.
– Man borde ju inte gå och spekulera alltför mycket efteråt, men jag tror att vi skulle ha varit på prispallen. Så pass bra gick det i början.
Ny båt på väg
Samtidigt var Wentzel, som kör för Borgåklubben PoMo redo att ta nästa steg. Förra veckan beställde han en ny båt av märket Twister, samma finländska båtmärke som han använt under de två senaste säsongerna.
– Men då har jag haft begagnade båtar. Nu har vi så pass mycket rutin och det har gått så bra att det var dags att satsa på en ny båt som är gjord för mig och som jag kan påverka från början till slut.
Båten är beställd och levereras – i praktiken som ett skal – i mars. Därefter börjar det verkliga finliret.
– Jag räknar med att det krävs cirka 200 timmar arbetet att få allt på sin
a platser, så i maj hoppas jag att vi skall kunna vara ute på de första träningarna. Förstås är det mycket jobb, men å andra sidan vet vi vad som gäller och vad som skall göras.
Stor satsning
Motorn har Wentzel redan fått och nu gäller det att få koll på alla detaljer. Regelverket är synnerligen strikt så allt skall stämma.
– Men det tycker jag är en bra sak. Om det inte fanns regler som följs upp skulle det vara redan rama vilda västern där ute. Det som vi nu satsar på är att få båten så lätt att vi litet kan experimentera med viktfördelningen så att den gynnar oss, säger Wentzel.
Samtidigt handlar det om en stor satsning. Kostnaderna för en ny båt räknas i tiotusentals euro.
– Visst är det stora summor, men det känns som om det är rätt tid att gå vidare och jag försöker få min gamla båt såld. Det verkar också som om det – de dåliga tiderna till trots – finns ett intresse bland sponsorerna att ställa upp och det är förstås mycket positivt, säger Peter Wentzel.