"Kinas ekonomiska kris är tillfällig"
Efter tre år i Finland återvänder Jaani Heinonen till Kina för att lotsa organisationen Finpros fem team i Östasien. Turbulensen på den kinesiska börsen ser han inte som ett hot.
Jaani Heinonens karriär har alltid tangerat Asiens ekonomi. Som studerande på linjen för statskunskap vid Åbo Akademi i början av 1990-talet fastnade Ekenäsbördige Heinonen för det stora landet Kina och dess expanderande ekonomi. Intresset tog nya kliv mot en karriär via jobb på Handels- och industriministeriet efter studierna.
– Sedan dess har jag sugits med, säger Heinonen.
År 2004 bar det för första gången av till Shanghai tillsammans med familjen. Då arbetade Heinonen för flera organisationer kopplade till Finlands och Kinas ekonomiska relationer.
Då familjen återvände till Finland åtta år senare låg en önskan om att stärka barnens rötter bakom.
– Vi ville att barnen skulle få en känsla av vad Finland är innan de blev vuxna, säger Heinonen.
Dörren till Kina stängdes ändå inte för gott.
– Vi kom tillbaka med ett öppet sinne. Om det skulle komma en ny möjlighet kunde man kanske åka i väg igen.
Den möjligheten uppenbarade sig i år. För tre månader sedan flyttade Heinonen tillbaka till Shanghai. Nu följer resten av familjen efter, förutom sonen som inleder studier i Rotterdam.
- Arbetar för finländsk export och internationalisering samt utländska direktinvesteringar i Finland, bygger nätverk, analyserar globala marknaden.
- Fungerar som en förening och har över 400 finländska företag och organisationer som medlemmar. Tanken är att omvandla föreningen till ett statsägt aktiebolag.
- Består av över 200 sakkunniga verksamma i närmare 70 team i drygt 40 olika länder.
Utvecklingen omsätts i praktiken
Mellan 2004 och 2012 fungerade Heinonen bland annat som projektchef för Finland China Innovation Center i Shanghai, och var med om att grunda centret.
– Nu firar vi tio år och därför kan man säga att cirkeln blir sluten då jag kommer tillbaka och blir styrelseordförande där.
Under åren i Finland har Heinonen jobbat vid Arbets- och näringsministeriet. Där har han lett och utvecklat nätverket Team Finland. Det sammanför alla statsfinansierade aktörer som främjar internationaliseringen av företag, utländska investeringar i Finland och Finlandsbilden.
Tillbaka i Asien fortsätter det praktiska arbetet men mycket fokus kommer att ligga på Finpros verksamhet som dessutom förnyats i höstas.
– Nu pratar vi om tre funktioner: Export Finland, Invest in Finland och Visit Finland. Vi gör det rådgivande arbetet och öppnar olika nätverk för företagen. Sedan låter vi den privata marknaden ta hand om konsulteringen, säger Heinonen.
Heinonen kommer att arbeta som regionchef för Östasien. Där basar han för fem team placerade i Kina, Japan och Korea.
– Det handlar om ungefär 50 människor som fördelar sig på Peking, Shanghai, Guangzhou, Tokyo och Seoul.
- Ålder: 45
- Född: I Ekenäs
- Utbildning: Politices magister vid Åbo Akademi
- Familj: Frun Maria, barnen Nelly och Simon
- Bor: Flyttar tillbaka till Shanghai efter tre år i huvudstadsregionen
- Intressen: Fotboll, golf och tennis
Asiatiskt kapital strömmar in
Traditionellt har Finpro i Asien arbetat tudelat för att locka investerare till Finland och hjälpa finländska företag till den asiatiska marknaden.
– Nu blir Invest in Finland allt viktigare. Tänk till exempel på Nokias situation i Salo. Även om det är en katastrof för Salo är det en stor möjlighet för utländska investerare att komma in och få kunnig arbetskraft, säger Heinonen.
Han tror att de mängder kapital som byggts upp i Asien de senaste decennierna kan leda till alltfler investeringar även i Finland. Det behövs.
– Därför har vi satsat en hel del på den delen. Även om det ser lite tröstlöst ut här hemma rinner det hela tiden in investeringar. De stora uppsägningarna stjäl förstås rubrikerna, men hela tiden lockar vi in 30–100 personers och några till tiotals miljoners investeringar som åtminstone lite balanserar de dåliga nyheterna.
Turismen kan öka rejält
Förutom i industrin ser Heinonen även en potential i turismen Asien och Finland emellan. Den arbetar Finpro för via Visit Finland.
– Det är en stor möjlighet. Första vågen kinesiska turister åkte till Rom, Paris och London. Nu söker de mera exotiska platser, säger Heinonen.
Där menar Heinonen att Finland kan locka. Drygt en halv miljon asia-tiska turister flyger genom landet varje år, men färre än en tiondedel gör ett längre stopp.
– Därför arbetar vi med ett helt nytt projekt som ska locka dem att stanna här.
Med turisterna kan även investeringarna komma till Finland.
– De vet vad de vill ha, och kan till och med investera utifrån att det är exotiskt, säger Heinonen.
Samma Kina väntar
Överlag räknar Heinonen ändå med att samma Kina han lämnade för tre år sedan fortfarande väntar.
Liknande ekonomiska förutsättningar gäller. Turbulensen på den kinesiska börsen i juli ser han inte som överraskande.
– Oron uppstod mera i och med att människor började titta närmare på Kina. Redan en ganska lång tid har man vetat att de kinesiska börserna är väldigt känsliga.
Några bestående problem i den kinesiska ekonomin tror han därför inte på.
– Det som hände nu var en tillfällig kris, men om man inte följt med Kina länge kan man tro att ekonomin plötsligt börjar dala. Spelet på börsen har existerat också tidigare. Det som var dramatiskt nu var att det hände så snabbt, och panikreaktionen från regeringen ledde till att aktiekurserna föll ännu mera.
Därför utgår Heinonen inte från att Finpros arbete står inför sämre förutsättningar än tidigare. En något försvagad kinesisk köpkraft påverkar heller inte finländska företag då de främst rör sig på marknaden företag emellan.
Nokias förändring en utmaning
På längre sikt har Kinas ekonomi där- emot vuxit till sig så att alla utländska investeringar inte längre är at-traktiva i landet.
– Nu investerar man mera för den lokala marknaden. Om man söker fördelar i arbetskraftskostnader ser man mot Vietnam eller Indonesien.
På den punkten har finländska företag varit föregångare och satsat på Kina som en marknad.
– Kones otroliga resultat beror nästan helt på Kinas infrastrukturella utveckling, säger Heinonen.
Företag som Nokia har å sin sida fört med sig mindre företag ut i Asien, men de senaste årens utveckling har ändrat förutsättningarna.
– I och med att Nokia omformat sig så starkt har vi på ett sätt tappat många kanaler utomlands, säger Heinonen.
Där måste Finpro och Team Finland bygga upp kontakterna igen och arbeta mera för att hjälpa de små och medelstora företag som även annars står i organisationens blickfång.
Jaani Heinonen ser många utmaningar men brinner för att skapa en allt gynnsammare växelverkan mellan Finland och Asien.