Båtbranschen ger regionen nya jobb
Flera nya hallar för förvaring och service av fritidsbåtar runt Hangöudd svarar på en ny efterfrågan. På köpet kommer arbetstillfällen och ett ökat behov av underleverantörer.
HANGÖ, RASEBORG Just nu kan man mycket väl tala om en boom inom branschen för förvaring och service av båtar i Västnyland. Speciellt ute på Hangöudd rör det på sig. Det senaste året har flera normalstora hallar redan rest sig eller börjat byggas både i Ekenästrakten och längre ut på udden.
Den största av dem alla, och dessutom hela landets största varma hall, blir klar i Hangö till hösten. I Tvärminne invigde Tvärminne Marine Center därtill en hall i höstas, och planer på flera finns.
Hallarna ska locka båtägare att flytta sina båtar bland annat från huvudstadsregionen till västligaste Västnyland, men vad för hallarna egentligen med sig?
Lokala underleverantörer behövs
Hangöföretagaren Peter Wickman är en av tre aktörer bakom den stora hallen som byggs på Koppnäsudden i Hangö. Han ser positivt på synergieffekterna företaget Hanko Boat Yard förväntas ge.
– Flera båtägare lockas hit. De kommer förhoppningsvis att använda även andra tjänster i Hangö. Allt extra är bara positivt. Vi behöver positiva nyheter i Hangö, säger Wickman.
Några konkreta ekonomiska följder vågar han inte sia om, men klart är att projektet redan från början kommer att ge några arbetstillfällen.
– Vi börjar med tre fastanställda. Under säsongen på våren och hösten handlar det säkert om fyra personer till.
Enligt Wickman står den egna personalen ändå enbart för en liten del av nyttan båtcentret förväntas föra med sig.
– Vi fokuserar på det vi är bra på men behöver även specialkunnande. Det söker vi så mycket som möjligt hos underleverantörer i Hangö, säger Wickman och nämner till exempel motorservice och träarbeten.
Hanko Boat Yards 8 600 kvadratmeter förvaring ska ge rum för 150–200 båtar över 25 fot. Det innebär många kunder som främst lockas hit från huvudstadsregionen.
– Där ger allt fler båtförvaringsplatser rum för bostadshus och försvinner. Inom några år kommer efterfrågan därför att öka mycket, säger Wickman.
Att även Hangö stad märkt potentialen i att locka hit sådana båtar gläder Wickman.
– Staden har varit mycket tillmötesgående under hela projektet.
Sommartid vinner hamnarna
Så länge som hallprojekten visar sig vara seriösa och även satsar på högklassig service menar även de andra aktörerna inom båtbranschen i Hangötrakten att hallarna för mycket nytta med sig. Vd Niklas Rosvall på marinan Östersjö Port välkomnar nya aktörer.
– Vi har redan haft ett bra samarbete med olika hallar. Det är bra att vi får ett större utbud.
Utbudet kan enligt Rosvall locka ännu fler båtar från huvudstadsregionen till vinterförvaring i Västnyland, och sommartid utnyttjar de hamnarna i trakten.
– Vi har redan en massa båtar från Helsingfors och Åbo som använder Östersjö Port som hemhamn. Det är en kostnadsfråga att ha båten där man använder den, säger Rosvall.
Två koncept styr
Även i Ekenäs tror man på fördelar med nya hallprojekt i Hangö. Flera aktörer ger både branschen och hela regionen fördelar. På AG Marine i Horsbäck menar Alexander Pajanen att två olika strategier verkar utvecklas jämsides i regionen för tillfället.
– Vi har de som äger en stor hall och satsar på förvaring och sådana som satsar på fullständig service.
AG Marine hör till dem som vill erbjuda ett digert paket, och som även expanderat med en ny hall i höstas. Förutom tre anställda behöver AG marine med sina 3 500 kvadratmeter förvaring flera underleverantörer.
– Vi har ett bra nät av lokala sådana. I dag handlar båtservicen mycket om specialarbeten som vi inte gör. Därför talar vi inte enbart om nyttan i tre arbetstillfällen, säger Pajanen.
Framgång i mångfald
Ett stenkast öster om kommungränsen mellan Hangö och Raseborg ligger ett annat företag som redan visat vägen för vad båtbranschen kan ge Västnyland.
Företaget Premarin har förutom förvaring och service även gästhamn, fastighetsunderhåll och försäljning av båtar och tillbehör. Verksamheten rullar därmed på året om och de heltidsanställa uppgår till hela 16 personer, runt hälften av dem ständigt kopplade till båtverksamheten.
– I början var det ganska jobbigt, men genom att kombinera verksamhet har vi kunnat fastanställa, säger vd Fredrik Kevin.
För Premarin kommer den sysselsättande effekten från att man sköter så gott som all båtservice med egen arbetskraft.
Även Kevin tror att ett större utbud innebär flera båtar och därmed flera arbetstillfällen i regionen. På sistone har efterfrågan visserligen lugnat ner sig då flera nya aktörer tillkommit men ett ökat behov från huvudstadsregionen kan vända utvecklingen.
Dessutom tror Kevin att kunderna räcker för alla, olika hallar har olika nivå av service, och därmed olika kunder.
– Jag önskar projekten i Hangö lycka till. Säkert skapas flera arbetstillfällen även där med tiden, säger Kevin.
Även Premarin fortsätter att utöka sin verksamhet. Snart står en ny hall för service av träbåtar klar. För förvaring har Premarin ungefär samma ytor som kommande Hanko Boat yard, runt 8 000 kvadratmeter.