Storebror ser dig mer än du tror
Det mesta du gör lämnar ett digitalt spår. Ett spår som kan användas för marknadsföring och för att erbjuda dig produkter du inte visste att du ville ha. Företaget Avaus tanke är att koppla ihop marknadsföring med digitalt kunnande och analys.
– Vi gör digital marknadsföring, men många av våra arbetsbilder saknar fortfarande namn, åtminstone på svenska, säger Kim Weckström, en av grundarna och ägarna till Avaus.
Eller vad sägs om titeln Growth Hacker, en benämning som inte finns på svenska och som är ny också på engelska eftersom också arbetsbilderna är nya. Den som leder Avaus grupp med de så kallade tillväxthackarna är Ira Gylling och hennes förklaring är att gruppen sysslar med att kombinera stora mängder data om konsumentbeteende med analys och på så sätt hjälpa företagen till effektivare och mer personifierad digital marknadsföring.
Rent konkret innebär det att företagen kan följa med sina egna kunders beteende på nätet, om det så handlar om elförbrukning, vilka tidningar kunden läser eller om någon planerar att köpa en ny bil. Avaus använder sig av de spår vi lämnar när vi använder smarttelefoner och internet för att hitta information. När bolaget väl har informationen och har analyserat den hjälper det sina kunder att sätta in marknadsföringssatsningar på individuell nivå.
Eller som Gylling uttrycker det:
– Företagen kan ge sina kunder bättre personliga upplevelser.
Både för och emot
Att det skulle inkräkta på folks integritetsskydd tycker Weckström och Gylling inte.
– Folk upplever det väldigt olika. Omkring hälften tycker att det inkräktar på integriteten, men ju yngre mänskor man talar med, desto mera väntar de sig skräddarsydd marknadsföring. När det gäller resor och bankärenden är nästan alla villiga att överlåta personlig information, när det gäller dagligvaror är det färre. Yngre är klart villigare än äldre personer, säger Weckström.
Den skräddarsydda marknadsföringen fungerar inte bara då det gäller konsumtionsprodukter, den är lika effektiv när det gäller affärer mellan företag. Med hjälp av Avaus kan globala industriföretag hitta potentiella kunder på webben – det gäller allt från köpare av kemikalier till dieselmotorer. När man väl vet vem som intresserad av kan man till exempel lägga in annonser som bara är riktade till beslutsfattare i det potentiella köpande företaget.
Enligt Weckström är det här ett nytt sätt att tänka marknadsföring i Norden och Avaus har precis öppnat kontor också i Sverige.
– Det traditionella sättet att tänka är att erbjuda marknadsföring och it-tjänster separat, men vi har kombinerat de här och har ett starkt kunnande, säger Avaus ledande partner och delägare Tom Nickels.
Företaget har vuxit kraftigt. I januari 2014 var arbetstagarna 32, nu är de 80 och vid slutet av året räknar Weckström med att 100 personer jobbar på Avaus. Det största hindret för att växa är bristen på rätt sorts personer, säger han. Det går inte att plocka en Growth hacker eller någon annan av de experter företaget sysselsätter från gatan, eller ens att hitta dem vid universiteten.
Sverige nästa
Bland de anställda har ungefär en tredjedel teknisk utbildning, en tredjedel har läst ekonomi och den sista tredjedelen har varierande bakgrund med allt från kreativa utbildningar till statistiker. Efter framgången i Finland är det nu dags för etablering i Sverige.
Sedan april leder Mikael Thiel den svenska verksamheten och i höst flyttar Emma Storbacka, nu ansvarig för Avaus industriella kunder i Finland till Stockholm. Den svenska marknaden är tuff, men Avaus erbjuder tjänster som inte är etablerade ännu, påpekar hon. Intresset är stort och konkurrensen kommer närmast från stora, multinationella bolag.
För att vara exakt heter företaget Avaus Marketing Innovations och är vad Weckström, Nickels och tredje partner Harri Roschier behöll efter att ha sålt bolagets andra del, Avaus Consulting till Siili Solutions för ett knappt år sedan.
Avaus är Kim Weckströms sjätte företag och ser liksom de tidigare ut att kunna bli en framgångshistoria. Själv säger han att han hela tiden tänkt på samspelet mellan teknologi och media.
– Jag har alltid varit omgiven av folk som kan teknologi, därför har jag hängt med i utvecklingen, säger han.
Tom Nickels jobbade med Weckström på Satama Interactive i London och Avaus grundade de tillsammans då det kom därifrån. Nu sysselsätter företaget bland annat tidigare ingenjörer från Nokia, men också tidigare Satama-anställda.
– Fast när vi grundade Avaus och närmade oss potentiella kunder talade vi de första åren för döva öron, ler Weckström