Yles Jääskeläinen känner sympati för kommersiella medier
Sluta ge ut en gratistidning på webben med skattepengar. Denna uppmaning till Yles ansvarige chefredaktör Atte Jääskeläinen kom Pekka Lakka som är chefredaktör för tre landskapstidningar med på Tidningarnas förbunds seminarium i Tammerfors på torsdagen.
Under seminariet kom det klart fram hur oroad pressen är för att Yles roll blir för stor på mediemarknaden. Bland de kommersiella medierna anser man att Yle som finansieras med skattepengar trampar de övriga medierna på tårna speciellt på webben och i digitala produkter som tidningarna arbetar hårt med att utveckla.
Jääskeläinen svarade att Yle inte har makt eller lust att utrota andra medier.
– Vem som helst inser att det ligger i vårt intresse att också andra finländska medier mår bra. Vi får på nyporna av politikerna om det inte vore så.
Jääskeläinen avvisade också påståendena om att Yles roll på webben har blivit för stor.
– Cirka hälften av konsumtionen av Yles nätutbud är Yles Arenasändningar, det vill säga att man tittar på tv via webben, och det är inget hot mot tidningarna. Eftermiddagstidningarna står för största delen av den inhemska nyhetsmarknaden, sade han.
"Samhällets pengar bör användas rätt"
Tidningarnas budskap till Yle och beslutsfattarna är att de bör ha känsla för de kommersiella mediernas prekära situation. De fruktar att den pluralistiska medievärlden krymper.
Speciellt oroad är man på landskapstidningarna. De upplever att Yle kommer in på deras domäner med sina starka regionala satsningar.
– Tidningarna försöker få intäkter från samma nyhetsverksamhet som Yle producerar på nätet med skattepengar. De har stora resurser för det även om Jääskeläinen påstår något annat. Det kan man se enbart genom att jämföra antalet journalister, konstaterade Alma Medias vd Kai Telanne.
Telanne tyckte att det finns skäl att sätta sig in i Yles uppdrag så att samhällets pengar används exakt för de ändamål som är viktiga för hela kommunikationsvärlden.
– Det är ju alldeles onödigt att Yle producerar nöjesprogram, ansåg Telanne.
Jääskeläinen sade att han känner sympati för de kommersiella mediernas trångmål. Men hur märks denna sympati?
– Det syns i det att Yle inte försöker erövra marknaden och håller fast vid sin public service-roll, sade Jääskeläinen.
Jääskeläinen sade att debatten i Tammerfors var bra för att man diskuterade ansikte mot ansikte. Tidigare har det skett alltför mycket via mediernas egna kanaler. Men han beklagade att man hade reserverat så lite tid för debatten och inbjöd därför deltagarna till en ny debatt i Yles Stora smedja i Helsingfors.
När den ordnas är oklart, men största delen av tidningsrepresentanterna var beredda att ställa upp.