SLC vill utveckla exportkanaler
Finland måste utveckla sin export av jordbruksprodukter, i synnerhet då exporten till Ryssland står still, anser Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC.
Kina där många vill äta bättre mat är den viktigaste exportmarknaden efter Ryssland, men verksamhetsledaren Johan Åberg hoppas också på att exporten av mjölkprodukter till USA ska öka. I USA, som konsumerar mest mjölk i världen, är det hälsofrämjande produkter som går åt.
– I förhandlingarna om frihandelsavtal finns en stor potential och mycket risker. Som en dansk kollega sade måste vi vara på offensiven när det gäller mjölkprodukter och på defensiven när det gäller spannmålsprodukter och kött. Vi måste vara noggranna med att EU inte ger efter i fråga om djurhälsa, användning av läkemedel och tillväxthormoner och GMO, som vi inte får använda i Europa, säger Åberg.
SLC ser också Japan och Sydkorea som potentiella exportmarknader.
Inför riksdagsvalet hoppas SLC att politikerna ska verka för att industrin och handelskedjorna betalar bättre för jordbruksprodukter, att ursprungsmärkningen utvecklas också på restauranger och hos matservice och att bidrag ges till också andra förnybara energiformer än vindkraft. SLC vill också att servicen bevaras på landsbygden och att kommunerna blir bättre på att kombinera service ur olika sektorer för att minska på kostnaderna.